3 nieuwe functies in Google Mijn Bedrijf die je niet mag missen als ondernemer

Geplaatst door Arjan Hijlkema 19 september 2017

Je bedrijfsvermelding op Google is belangrijker dan je zou denken. Het geeft vaak het eerste visitekaartje af aan gebruikers die op zoek zijn naar jouw producten of diensten. In korte tijd zijn er flink wat nieuwe mogelijkheden bijgekomen om jouw bedrijf nog interessanter én dus relevanter te maken. Met deze nieuwe mogelijkheden in Google Mijn Bedrijf kun je jouw bedrijf net dat beetje extra geven ten opzichte van je concurrenten. Welke dat zijn deel ik graag met je.

Het hier en nu is steeds belangrijker

Jouw klant is steeds meer gewend aan snelheid. Een snelle internetverbinding, een smartphone die alles kan in de broekzak en alle antwoorden op vragen binnen handbereik. Google wil deze gebruikers dan ook steeds sneller bedienen met relevante informatie. Wanneer ik door Assen loop en bijvoorbeeld wil weten waar dat ene leuke restaurantje zit, is Google Maps steeds vaker mijn grote vriend. Jouw bedrijfsvermelding op Google kan dus handig op inspelen op dat soort zoekopdrachten.

Een vermelding van Google Mijn Bedrijf wordt zowel in de normale zoekresultaten getoond als op Google Maps. Wat dacht je bijvoorbeeld van je openingstijden die men in je vermelding kan vinden en eigenlijk al niet meer opzoekt op je website. Of de melding dat de winkel waar je naartoe wilt navigeren waarschijnlijk al gesloten is tegen de tijd dat je er bent? Dit bestaat al een tijdje, maar is in korte tijd haast vanzelfsprekend geworden. Welke nieuwe functies Google onlangs heeft toegevoegd, deel ik graag met je:

1. Posts plaatsen namens je vermelding

Heb je een tijdelijke aanbieding of wil je een in de herfst toch wat meer nadruk leggen op die gratis bandencheck die je aanbiedt als autobedrijf? Met ‘posts’ kun je tijdelijk een bericht toevoegen aan je bedrijfsvermelding op Google. Superhandig dus. Je kunt een afbeelding toevoegen en een call-to-action met knop die naar een bestemmingspagina verwijst. De statistieken hiervan worden bijgehouden in je dashboard van Google Mijn Bedrijf. Een handig gratis middel om je bedrijfsvermelding tijdelijk als reclamezuil in te zetten!

Posts in Google Mijn Bedrijf

2. Vragen beantwoorden van (potentiële) klanten

Als bedrijf in de binnenstad krijgen wij van gasten vaak de vraag of men bij ons gratis kan parkeren. Met de nieuwe functie die Google recent beschikbaar heeft gemaakt voor mobiele gebruikers, kunnen dit soort vragen worden gesteld via het bedrijfsprofiel. Deze zijn dus ook zichtbaar voor anderen. Actievelingen zoals Google’s Local Guides (mensen die gestimuleerd worden reviews te plaatsen) kunnen deze vragen voor jou gaan beantwoorden. Maar je kunt als eigenaar ook zelf deze vragen beantwoorden. Het vervelende is dat vragen momenteel wat omslachtig beantwoord moeten worden omdat je de vragen alleen via mobiele apparaten kunt zien en moet beantwoorden. Niet handig als je vaak achter de computer zit. Naar verwachting gaat Google dit wel uitbreiden naar desktopgebruikers.

3. Bezoekers kunnen video’s toevoegen

Video is hot. Kijk alleen maar op Facebook en Instagram hoeveel content uit video bestaat. Bewegend beeld geeft ook altijd een beter beeld van de situatie dan een stilstaande foto. Local Guides (daar heb je ze weer) kunnen vanaf nu video’s toevoegen aan hun review als ze een beoordeling achterlaten op je bedrijfsvermelding in Google. Dit is zowel positief als negatief. Positief omdat sfeer met video veel beter wordt overgebracht en de video ook voor anderen zichtbaar is. Negatief omdat spam niet altijd goed wordt aangepakt door Google. Let er dus op als je nieuwe beoordelingen binnenkrijgt op je vermelding in Google Mijn Bedrijf.

Bonustip: kies de juiste categorie

Wist je dat de categorie die je instelt voor jouw bedrijfsvermelding door Google automatisch wordt vertaald als gebruikers in een andere taal op zoek zijn naar jouw diensten? Ook worden zoekopdrachten van gebruikers beter gekoppeld aan interessante bedrijven in de omgeving. Probeer dus altijd een zo relevant mogelijke categorie (of meerdere) toe te voegen aan je vermelding. Wanneer iemand op zoek is naar ‘online marketing assen’ komt onze bedrijfsvermelding ook naar voren bij de lokale bedrijven die in Assen of omgeving gevestigd zijn. Juist voor potentiële klanten die jouw bedrijf nog niet kennen super relevant dus!

Een categorie instellen op Google Mijn Bedrijf

Ook meer doen aan je lokale aanwezigheid online?

Je lokale vindbaarheid kun je met enkele stappen al snel een boost geven. Wij helpen je graag met het zetten van de juiste stappen en structureel een betere vindbaarheid van jouw bedrijf, producten en diensten. Neem vrijblijvend contact met ons op voor advies.

Laat een reactie achter

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Gratis Online Marketing Check

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!