4 trucs om jouw Facebook-advertenties écht te optimaliseren

Geplaatst door Tessa Dekker 22 mei 2017

Als je eens gezocht hebt naar tips om je Facebook advertenties te optimaliseren kwam je waarschijnlijk uit bij tips over het installeren van een Facebook Pixel of het kiezen van je publiek. Maar wil je je campagne écht beter maken, wil je duidelijk betere resultaten? Lees dan verder, want wij leggen je een aantal succesvolle trucs uit die jouw Facebook advertenties (en natuurlijk de resultaten ervan) naar een hoger niveau kunnen tillen. Hier komen ze:

1. Maak slim gebruik van de engagement van eerdere berichten

Likes en shares zijn sociaal bewijs. Als mensen je advertentie liken moét het wel een goede zijn, toch? Hoe handig zou het zijn als je de likes van eerdere Facebook-berichten kunt inzetten als advertentie? Goed nieuws, dat kan! Bij het opzetten van een Facebook advertentiecampagne heb je 2 opties. De meeste mensen kiezen ervoor om voor iedere nieuwe campagne nieuwe advertenties te creëren. Zonde, want als je dit doet benut je niet alle likes en shares van die eerdere Facebook-post. Optie 2 wordt vaak vergeten: de ‘bestaand bericht gebruiken’ optie. Hiermee neem je alle engagement van je vorige post mee in je nieuwe advertentie. Zo creëer je heel eenvoudig sociaal bewijs voor je nieuwe advertentie!

Bestaand bericht van je Facebook-pagina gebruiken

2. Gebruik de 'fast-take-off’-methode

Soms kan het een paar dagen duren voordat je kunt beginnen met het optimaliseren van je nieuwe advertentie. Vooral wanneer je met een klein budget werkt kan de ‘take-off’ van je campagne even duren. Gelukkig kun je dit ‘take-off’-proces een handje helpen. Stel allereerst bij ‘budget en planning’ de snelheidsoptie voor advertentieweergave in op ‘standaard’, zodat je budget evenredig verdeeld wordt gedurende de campagne. Vervolgens zet je je advertentiebudget hoger dan je eigenlijk in gedachten had. Wees niet bang, dit budget zul je niet op gaan maken door de standaard snelheidsoptie. Wanneer je campagne loopt, wat een stuk sneller gaat dankzij je hogere totaalbudget, stel je het budget weer bij en kun je gaan optimaliseren.

3. Optimaliseer je tijdschema

Als je kijkt naar de resultaten van je Facebook advertenties valt het je vast op dat er altijd dagen en tijden zijn waarop je advertenties beter lopen. Je campagne loopt bijvoorbeeld drie keer harder op maandagavond dan op zaterdagochtend. Van deze informatie kun je slim gebruikmaken.

Inzichten in prestaties van je Facebook-advertenties per dag

Facebook biedt je bij het opstellen van je campagne de optie om advertenties op een tijdschema te laten lopen. Zo maak je alleen gebruik van de beste tijdstippen voor jouw advertentie! De keuze voor een tijdschema of ‘custom schedule’ werkt alleen met looptijdbudgetten.

Advertentie optimaal plannen voor Facebook advertenties

4. Test, test, test!

Als je iedereen uit je doelgroep wilt bereiken en je concurrentie achter je wilt laten, dan moet je je campagnes niet alleen voor, maar ook na publicatie optimaliseren. En dat betekent: testen! Het vergt wat meer werk, maar je krijgt er ook meer voor terug. Test je ideeën voor advertenties altijd, op verschillende factoren. Let hierbij wel op dat je de focus steeds op één element houdt. Test bijvoorbeeld de ene keer het design van je advertentie en in een latere test de tekst of call-to-action. Zo houd je inzichtelijk welke elementen goed en minder goed werken en kun je heel gericht optimaliseren.

Pienter Facebook advertentie test

Meer Facebook advies nodig?

Wil je starten met Facebook marketing of wil je graag meer advies over het optimaliseren van je Facebook campagnes? Wij helpen je graag. Neem contact met ons op om de mogelijkheden voor jouw bedrijf te bespreken.

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!