5 Gratis & Handige SEO Tools 2014 Deel 1

Geplaatst door Alexander IJbema 19 juni 2014

Voor het uitvoeren van een effectieve zoekmachine marketing strategie zijn er diverse tools beschikbaar. Hieronder een aantal praktische SEO tools die het leven net een stukje makkelijker maken bij het beter vindbaar maken van je website

Google KeyWord-planner

De Google KeyWord-planner is waarschijnlijk de meest gebruikte SEO-tool. Google heeft de KeyWord-planner op dit moment alleen voor Google AdWords-gebruikers beschikbaar gesteld. Het is echter makkelijk om een account aan te maken (terwijl je deze niet actief hoeft te gebruiken). Met de Google KeyWord-planner kun je achterhalen op welke zoekwoorden wordt gezocht in Google. Dit kun je per land/taal achterhalen. Wij beginnen elk traject altijd met een gedegen zoekwoordonderzoek. Zo begin je altijd met de goede basis!

KeyWord Planner SEO tool

Ubersuggest

Aanvullend op de Google KeyWord-planner maak ik veel gebruik van Ubersuggest. Dit is een gratis tool waarmee je alle “Google Suggestions” kunt achterhalen. Dit zijn de termen die automatisch door Google worden aangevuld op basis van de zoekgeschiedenis van gebruikers. De Google KeyWord-planner laat namelijk zoekwoorden waar nauwelijks zoekvolume op zit weg. Met Ubersuggest kun je deze specifieke “long-tail” zoekwoorden achterhalen.

SEO Tool Suggestions

Pingdom

Pingdom heeft een gratis tool beschikbaar waarmee je de snelheid van je website kunt testen. Daarnaast kun je snel zien waar de grootste obstakels zitten bij het laden van je website. Is het net dat stukje javascript-code die zorgt voor een hogere laadtijd? Met Pingdom kun je het zien. Zo blijkt onze website zeker nog voor verbetering vatbaar: “Your website is faster than 64% of all tested websites”. Werk aan de winkel!

Pingdom SEO Tool

Google Trends

Bij het doen van een goed onderzoek naar je markt kun je gebruik maken van Google Trends. Helemaal wanneer je te maken hebt met seizoensproducten kun je zien wat daarin de zoektrends zijn. Om een voorbeeld te nemen. Wanneer je een webshop gaat starten gericht op trampolines. Dan kun je via Google Trends achterhalen wat de topmaanden zijn qua zoekvolumes. In dit geval is dat in april en mei.

Google Trends SEO Tool

Ghostery

Als laatste gebruik ik Ghostery (in combinatie met Google Chrome). Op deze manier is het mogelijk om ongewenste cookies te blokkeren. In mijn geval is het ook een ideale tool om standaard Google Analytics te blokkeren. Zodat de statistieken van onze eigen website en die van onze klanten niet beïnvloed worden door eigen visits. Op die manier kun je altijd heldere analyses doen.

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!