Aantal nieuwe Google updates

Geplaatst door Alexander IJbema 26 oktober 2016

Google heeft een aantal nieuwe updates uitgebracht die van invloed zijn op de ranking van een website in Google. Wij leggen ze in het kort uit.

Google Penguïn-update 4.0

Het heeft even geduurd, maar Google heeft dan eindelijk de Penguin-update 4.0 uitgebracht. Deze update is een aanpassing op het algoritme van Google, die kijkt naar de verwijzende links op een website. Wisselt u bijvoorbeeld links uit met een startpagina van een lage kwaliteit, kan dit risico's met zich meebrengen. Deze update gaat ervoor zorgen dat er zo min mogelijk linkspam plaatsvindt.

De update is anders dan de vorige updates. Zo richt de nieuwe update zich op specifieke pagina's en niet op de gehele website zoals zijn voorgangers. Voorheen werd dit over een bepaalde periode genomen en kon het een tijd duren voordat gegevens over deze linkjes inzichtelijk werden. Deze update loopt realtime mee, en daarom zijn deze gegevens nu vrijwel direct zichtbaar. Zo worden slechte links er snel uitgevist en bovendien gaat er veel gefilterd worden. Op deze manier blijven alleen de goede websites over in Google.

Interstitials Mobile penalty

De interstitials mobile penalty is eigenlijk een soort ‘straf-update’. Google gaat namelijk websites afstraffen die pop ups laten verschijnen die over de content van een websites vallen. Met deze update gaat dat niet meer gebeuren. Hierdoor wordt het voor bezoekers van de betreffende websites makkelijker om de website te lezen. Er zijn wel een paar uitzonderingen, zoals leeftijdsverificatie, een banner die wel genoeg ruimte voor de content overlaat of een cookiemelding.

Kortere laadtijd voor mobiele websites

Samen met andere bedrijven heeft Google een plugin, de AMP (Accelerated Mobile Pages) ontwikkeld die ervoor zorgt dat een link via de mobiele telefoon sneller laadt. Tegenwoordig moet alles snel werken voor internetgebruikers, want als het te lang duurt klikken veel gebruikers weg en verlaten de pagina. Dat zorgt voor een hoog bouncepercentage. De verwachting is dat door het snellere laden een verlaagd bouncepercentage en een hogere conversie zal opleveren. Via Wordpress is een plugin te downloaden om dit te gebruiken.

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!