Adblockers: het einde van online marketing?

Geplaatst door Nadia Akkerman 24 november 2015

Je kent het misschien wel: terwijl je lekker aan het surfen bent op het internet, zie je in de rechterbovenhoek telkens weer die winterjas verschijnen die je een paar dagen geleden had bekeken op een kledingwebshop. Of je wilt net een video van je favoriete artiest op YouTube bekijken, maar je krijgt eerst een verplicht reclamefilmpje over shampoo voorgeschoteld. Zucht. Veel internetgebruikers irriteren zich mateloos aan opdringerige internetreclame. Zij grijpen dan ook dikwijls naar een oplossing voor dit probleem: een zogenaamde ‘adblocker’. Adblockers verhinderen dat websitebezoekers advertenties zien. Voor de adverteerder is dit natuurlijk een enorme strop: er is minder publiek voor hun advertenties en daarom zijn ze voor adverteerders minder waard. Zal het in de toekomst nog wel waardevol zijn om online te adverteren, of zal de adblocker de online advertentie de das omdoen?

Serieuze bedreiging?

Hoewel de populariteit van de adblocker de laatste jaren is gestegen, gebruikt het merendeel van de internetters nog geen adblocker. Zo’n 6% van de totale internetbevolking heeft momenteel een adblocker geïnstalleerd: dit komt neer op 200 miljoen mensen. In Nederland liggen de cijfers er iets anders voor: 20% van de Nederlandse internetgebruikers maakt gebruik van een adblocker. Hoewel de adblockers jarenlang geen bedreiging leken te zijn voor uitgevers en adverteerders, zou het gebruik de komende tijd nog flink kunnen toenemen, gezien het afgelopen jaar het gebruik met 41% is toegenomen.

Vooralsnog vormt de adblocker echter nog geen serieuze bedreiging voor adverteerders: de vrees dat de CPM (kosten per duizend vertoningen) zouden stijgen als gevolg van de geblokkeerde advertenties blijkt ongegrond. De adverteerders draaien tot dusver niet op voor de kosten van de geweerde advertenties. Voor uitgevers is het een ander verhaal: zij lopen miljarden aan advertentie-inkomsten mis.

Adblockers-onderzoek

Wat is de grootste ergernis van de surfende Nederlander? Recent onderzoek naar adblockers laat zien dat consumenten zich vooral ergeren aan de hoeveelheid online advertenties (73%). De grootste ergernis vormen advertenties die niet kunnen worden weggeklikt, zoals de non-skippable video (59%), advertenties die websites helemaal afdekken (54%) en advertenties die met geluid beginnen (41%). De Nederlandse branchevereniging voor digitale marketing vindt de ontwikkelingen zorgwekkend en stelt dat het geluid van de consument niet mag worden genegeerd. Zij vinden het de verantwoordelijkheid van de sector om de irritaties van de consument zoveel mogelijk te beperken. Bovendien willen ze een voorlichtingscampagne voor consumenten starten die hen ‘bewust moet maken van de vele voordelen van digitale marketing’ en hen erop moet wijzen waarom het internet gratis toegankelijk is en op de gevolgen van adblocker-gebruik.

Kat-en-muisspel

De populairste adblocker, AdBlock Plus, is wereldwijd goed voor zo’n vijftig miljoen gebruikers. Zij zijn inmiddels gestart met het initiatief ‘acceptable ads’, wat wil zeggen dat zij de advertenties van zo’n zevenhonderd adverteerder selectief doorlaten. Zij stellen zelf dat zij hiermee de kwaliteit van de advertenties bewaken door alleen ‘acceptabele’ advertenties door te laten en zo het kaf van het koren scheiden. In werkelijkheid lijkt dit echter discutabel: ze hebben geen richtlijnen voor deze ‘acceptabele advertenties’ en alleen van bedrijven die flinke bedragen betalen worden advertenties doorgelaten. Naar verwachting zal het kat-en-muis-spel tussen adblockers en adverteerders gewoon doorgaan totdat websites een goede balans vinden in de mate van irriteren van bezoekers en het weergeven van advertenties. 

Het einde van de online advertentie?

Betekenen adblockers het einde van online marketing? Dat lijkt een stap te ver: waarschijnlijk betekent het wel het einde van het adverteerdersmodel dat is gebaseerd op opdringerige advertenties die slechts irritatie oproepen. De huidige consument heeft nou eenmaal geen trek in opdringerige reclame en zal daar oplossingen voor blijven zoeken. Als advertenties gepersonaliseerde content bevatten en niet te hinderlijk gemaakt worden, zullen adblockers naar verloop van tijd misschien wel overbodig worden. Advertenties moeten origineel en aantrekkelijk worden gemaakt en de consument aanspreken. Als adverteerders zich hieraan kunnen aanpassen, kan de opmars van de adblocker mogelijk tot een halt geroepen worden.

Wil je graag weten hoe je een goede advertentie maakt? Neem gerust eens contact met ons op voor advies!

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!