Google AdWords krijgt een opvallende metamorfose

Geplaatst door Sumitra Otter 1 april 2016

Opvallend nieuws uit het Google hoofdkantoor: Google AdWords krijgt een metamorfose. En wat voor één. In een verklaring van Jerry Dischler, vicepresident Product Management, blijkt dat Google niet alleen het design van AdWords gaat aanpassen, maar ook de gebruikservaring wordt onder handen genomen. De hele interface wordt anders. Deze nieuwe 'AdWords-ervaring', zoals Google het zelf noemt, is in 2017 klaar. Eén ding is in ieder geval zeker: de huidige AdWords-campagnes kunnen gewoon blijven draaien. Wat gaat er dan allemaal precies veranderen? Wij leggen het je uit.

Wat verandert er precies?

Inhoudelijk gezien moet AdWords veel simpeler worden, vindt Google. Het moet voor iedereen gemakkelijk zijn een campagne op te starten, bij te sturen en te optimaliseren, wat je doelstellingen ook zijn. AdWords gaat meer draaien om jouw bedrijf, in plaats van om AdWords zelf. Daarom gaat Google voor overzichtelijkheid. Relevante statistieken moeten direct beschikbaar zijn. Nieuwe inzichten moeten direct duidelijk zijn. Zo kun jij meer tijd besteden aan het optimaliseren van campagnes, in plaats van kostbare tijd kwijt te zijn aan data-analyse. Google's idee is eigenlijk heel simpel: meer doen in minder tijd. Ook qua design is het idee simpel. Google kiest bij AdWords ook voor Material Design. Dat is de designtaal van Google met een vrij 'plat' en eenvoudig uiterlijk. Het wordt nu al toegepast in alle apps van Google, zoals Gmail en Maps. Al deze veranderingen moeten ervoor zorgen dat AdWords veel overzichtelijker wordt. Op de screenshots hieronder lijkt dit ook het geval te zijn. Deze screenshots geven alvast een preview van het vernieuwde AdWords.

Waarom verandert het eigenlijk?

Google AdWords is 15 jaar geleden ontwikkeld en sinds die periode is er eigenlijk niet veel aan veranderd. Maar de manier waarop mensen vinden wat ze willen, wanneer ze dat willen, is wél ontzettend veranderd. We gebruiken smartphones, tablets en computers de hele dag door. We bezoeken meer websites en apps en kijken meer video's dan ooit tevoren. Gewoon, omdat het kan. Er vinden meer zoekopdrachten plaats op smartphones dan op computers. We zoeken gauw even iets op het internet, bijvoorbeeld een routebeschrijving, een telefoonnummer of aanvullende informatie over een bepaald bedrijf. En vervolgens gaan we weer verder met onze dagelijkse routines. Om juist deze korte momenten van digitale activiteit zo optimaal mogelijk te benutten, moeten advertenties steeds slimmer worden. Zo kunnen veel bedrijven hun klanten echt goed bereiken. Op basis van feedback van heel veel adverteerders gaan de ontwikkelaars nu aan de slag om van AdWords een platform te maken dat de komende 15 jaar nog net zo relevant is als de afgelopen 15 jaar.

Wat ga jij ervan merken?

Voorlopig merk je nog niet veel van de veranderingen. Heb je nog AdWords-campagnes lopen? Geen probleem, dat blijft gewoon werken zoals je gewend bent. Het duurt nog zeker tot 2017 voordat AdWords compleet vernieuwd is. Google gaat in de tussentijd een select aantal adverteerders uitnodigen om het uit te proberen en feedback te geven. Deze adverteerders mogen testen en feedback geven. Als je niet bij dit selecte groepje zit, zul je helaas even moeten wachten op de nieuwe 'AdWords experience'. Maar tot die tijd houden wij je natuurlijk graag op de hoogte.

Wat kun je met het (vernieuwde) AdWords?

Zoekmachines hebben vaak gratis resultaten, omringd door advertenties. Search engine advertising (SEA) of zoekmachine adverteren, is het inzetten van deze advertenties om mensen naar je website te krijgen op zoekwoorden die relevant zijn voor jouw product of dienst. De reclameruimte voor deze advertenties op Google kun je inkopen via AdWords. Wil je hier graag meer over weten of actief aan de slag met AdWords? Neem contact op met ons. Wij kunnen je alles vertellen over dit onderwerp.

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!