Amazon.nl is geopend: wat zijn de gevolgen?

Geplaatst door Laurens Timmer 12 maart 2020

Amazon is van start gegaan in Nederland. Hoewel concurrenten zoals Bol.com, Coolblue en Wehkamp niet blij zijn met de komst van de ecommerce-gigant in ons kikkerland, biedt het ondernemers extra kansen om producten aan te bieden aan een breder potentieel nieuw publiek. Wat voor invloed heeft dit op andere online retailers in Nederland en wat zijn de gevolgen?

Producten aanbieden op Amazon

Bedrijven kunnen vanaf nu hun producten aanbieden op Amazon binnen zo’n dertig categorieën, zoals wonen, elektronica, muziek en sport. Beginnen met verkopen via Amazon is relatief eenvoudig. Om te mogen beginnen betaal je een maandelijks bedrag van 39 euro exclusief BTW aan Amazon, ongeacht of je iets verkoopt. Daarnaast sta je een bepaald percentage van de bruto verkoopwaarde van je product af aan Amazon. Deze zogenoemde ‘platform fees’ verschillen per productsoort en variëren van tien tot vijftien procent. Wil je weten hoeveel het gaat kosten om je producten via Amazon te verkopen? Met de FBA calculator reken je het gemakkelijk uit. 

 

Survival of the optimized

Wil je de verkopen optimaliseren, dan is het van belang de Buy Box te winnen. De Buy Box van Amazon is vergelijkbaar met de gelijksoortige box van Bol.com. Het geeft je als verkoper een prominentere plek op de verkooppagina dan je concurrentie. Maar liefst 81% van de verkopen via Amazon worden gerealiseerd via diezelfde Buy Box. Voor aankopen via mobiele apparaten ligt dit percentage zelfs nog hoger. Maar voordat je zo’n toppositie kunt veroveren, is er een aantal criteria waaraan jouw account moet voldoen:

  • Je moet een Pro-Merchant account hebben.
  • Een Order Defect Rate onder de 1%.
  • Het aantal gecancelde verkopen door de verkoper onder de 2,5%.
  • Te late bezorging onder de 4%.
  • Het product moet in voorraad zijn.

Heb je deze punten op orde, dan ding je mee in de strijd om een plek in de Buy Box. In die strijd ben je geheel afhankelijk van het algoritme dat Amazon inzet, dus er is nooit een garantie dat je ook daadwerkelijk op de juiste plek wordt weergegeven.

 

Amazon Advertising

Wil je meer grip krijgen op jouw vindbaarheid, dan kun je middels advertenties het heft in eigen hand nemen. Amazon heeft een eigen adverteerprogramma waar je je als bedrijf bij kunt aansluiten.  Adverteren binnen de Nederlandse tak van Amazon is op het moment van schrijven nog niet mogelijk. Het ligt in de lijn der verwachting dat deze functie niet lang op zich laat wachten, dus een korte vooruitblik kan geen kwaad. Via Amazon Advertising, zoals de dienst handig genoemd is, heb je de keuze uit de volgende adverteermogelijkheden:

  • Sponsored Products
  • Sponsored Brands
  • Amazon Stores

Bij Sponsored Products worden jouw producten tegen betaling hoger weergegeven in zoekresultaten van bezoekers en op productpagina’s, wat je zichtbaarheid ten goede komt. Een andere optie is Sponsored Brands. Kies je hiervoor dan zet je niet alleen losse producten, maar ook je eigen merk in de spotlights. Klikt een gebruiker op jouw banner, dan wordt hij of zij vervolgens doorverwezen naar een eigen landingspagina. Deze optie biedt dus nog wat extra online zichtbaarheid op de online winkel.

De laatste optie, Amazon Stores, is momenteel alleen nog beschikbaar voor bedrijven met een handelsmerk. Een groot voordeel is dat gebruik van de dienst na een succesvolle registratie helemaal gratis is. Met Amazon Stores is het mogelijk binnen Amazon een ‘miniwinkel’ voor een merk te maken, waarin je verschillende artikelen uit jouw assortiment promoot. Je kunt daarvoor kiezen uit een aantal vooropgestelde lay-outs. Er zijn momenteel een beperkt aantal standaard templates te gebruiken, maar de verwachting is dat dit snel gaat veranderen, aangezien Adobe en Amazon recent een samenwerking zijn aangegaan.

 

Amazon versus de rest

Een nieuw platform in Nederland biedt verkopers tal van mogelijkheden, maar wat betekent de komst van Amazon in ons land voor de bestaande platformen? Bol.com moet bijvoorbeeld nu de strijd aangaan tegen een gigant met een omzet die honderd keer hoger ligt. Waar Bol afgelopen jaar 2,8 miljard wist om te zetten, harkte Amazon in 2019 een astronomisch bedrag van 280,5 miljard binnen, wereldwijd. Dit geeft Amazon in Nederland een aanzienlijke voorsprong ten aanzien van marketingbudget, inkoopvoordeel en het hebben van de langste adem.  

Nederlands marktleider Bol.com schijnt zijn omzetcijfers in Ahold Delhaize bewust te vertroebelen om de concurrentie niet wijzer te maken dan nodig. Een andere grote speler op de Nederlandse markt, Coolblue, houdt het hoofd vooralsnog koel. Mede door de hoge optimalisatie in ons land heeft Amazon volgens eigenaar Pieter Zwart nog veel werk te doen voor het echt mee kan dingen met de concurrentie. Het is dan ook spannend hoe de strijd om het marktaandeel los gaat barsten en wie hieruit als winnaar uit de bus komt. Voor de consument betekent dat waarschijnlijk een lagere prijs bij het afrekenen van het winkelmandje, maar wie gaat daar de tol voor betalen? Gaat Amazon dit zelf doen? Met het enorme kapitaal wat voorhanden is, kan het jarenlang verlies draaien. Of gaan de aanbieders van producten het compenseren door het afdragen van hogere heffingen.
 

Veel kansen, nog weinig garanties

Amazon biedt kansen om de mix van marketplaces waar je jouw producten aanbiedt uit te breiden. Op dit platform zijn er tal van opties om organisch en betaald in de schijnwerpers gezet te worden, al zijn de advertentiemogelijkheden in Nederland nog niet actief. De grootste vraag op dit moment is wel hoe effectief Amazon in de praktijk zal zijn in Nederland. Wat dat betreft is het nog afwachten hoe groot het marktaandeel in Nederland gaat worden, en hoe je daar als ondernemer van mee kan profiteren.

Heb je vragen over dit artikel? Of over de inzet van Amazon voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op, wij geven je graag advies. Mochten er nieuwe belangrijke ontwikkelingen zijn, dan lees je dat natuurlijk via onze blogs!

Zijn we geknipt voor elkaar?

Succes boeken we samen. Daarom is het voor ons het allerbelangrijkste dat we prettig kunnen samenwerken, de juiste klik hebben. Dat we elkaar als partners zien en kijken naar morgen én verder vooruit.

Verwacht niet van ons dat we kunnen toveren. We beloven ook geen snel resultaat. We beloven je wel dat we gaan uitzoeken wat voor jou werkt (en wat niet). Daar stoppen we onze ziel en zaligheid in. En heel veel plezier.

Pienter is een match als:

  • Je zoekt naar een duurzame samenwerking
  • Je zoekt naar een partner die je versterkt
  • Je begrijpt dat we al doende samen leren
  • Je zoekt naar een partner, niet een leverancier
  • Je graag tijd en moeite steekt in een prettige samenwerking
  • Je een partij zoekt die verder denkt dan het gevraagde
  • Je openstaat voor een kritische blik

We werken graag met

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!