Ben jij klaar voor het nieuwe jaar? 4 SEO trends voor 2016

Geplaatst door Nadia Akkerman 30 december 2015

Het jaar 2015 was een belangrijk jaar voor de online marketing. Er waren een aantal belangrijke verschuivingen en trends waar te nemen, die zich hoogstwaarschijnlijk in 2016 voort zullen zetten. Ben jij benieuwd welke trends jij volgens de experts in het nieuwe jaar in de gaten moet houden? Wij stomen je graag helemaal klaar voor 2016. Lees snel verder!

1. Gestructureerde gegevens worden belangrijker

In 2015 kondigde Google een nieuw zelflerend systeem aan, beter bekend als RankBrain. Met Rankbrain brengt Google kunstmatige intelligentie naar de zoekmachine. Hiermee moet de zoekmachine slimmer worden, zodat hij betere zoekresultaten kan weergeven. Dit onderdeel van het algoritme is volgens Google in korte tijd van zo'n cruciaal belang geworden, dat ze hebben verkondigd dat het nu zelfs het derde belangrijkste signaal is in hun zoekalgoritme!

Deze ontwikkelingen geven aan dat kunstmatige intelligentie waarschijnlijk een nog grotere rol zal gaan spelen in 2016. Google en andere zoekmachines zullen beter in staat zijn om te leren waar klanten naar op zoek zijn en ze vervolgens de best mogelijke websites tonen. Om hier op in te spelen, zullen websites zich meer moeten richten op gestructureerde gegevens. Gestructureerde gegevens zijn de gegevens die Google helpen om de inhoud van een pagina te begrijpen, zodat ze websites accuraat kunnen weergeven in de zoekresultaten. In het verleden bleven ontbrekende of onjuiste gestructureerde gegevens meestal onopgemerkt of hadden ze een minimale impact op de prestaties van een website. Echter, als de zoekmachines steeds intelligenter worden, zijn ze waarschijnlijk ook steeds meer afhankelijk van deze extra data en zullen de gestructureerde gegevens meer impact hebben op het succes van een website. Websites moeten er dus voor zorgen dat de opmaak van de hele site consistent is - in het bijzonder rijke content, zoals video's. Gestructureerde gegevens kunnen ervoor zorgen dat er waar mogelijk “rich snippets” verschijnen in de zoekresultaten. Dit is extra informatie zoals videozoekresultaten, prijzen of reviews. Dit kan de click-through rate van je website verhogen waardoor hij hoger in de zoekmachine resultaten zal komen te staan.

2. Optimalisatie van mobiele apps

Mobiele apps zijn een steeds belangrijkere factor in de wereld van branding en zoekmachineoptimalisatie. In mei 2015 bracht Google het nieuws naar buiten dat het aantal mobiele zoekopdrachten de zoekopdrachten op een desktopcomputer heeft ingehaald. Ook het gebruik van mobiele apps is sterk gegroeid. Wist je dat 52 procent van alle tijd die wordt besteed aan digitale media wordt gespendeerd op mobiele apps? Daarnaast komt een indrukwekkende 42 procent van alle mobiele omzet binnen via mobiele apps.

Om je klanten betrokken te houden bij je merk, zal je mobiele app dus moeten worden geoptimaliseerd. Je mobiele app moet goed ontworpen zijn en aansluiten bij de boodschap van jouw organisatie, zowel visueel als inhoudelijk! Denk er tevens aan dat wanneer mensen op zoek zijn naar apps in de App Store, ze enkel een icoontje zien met minimale informatie. Dat betekent dat alle afbeeldingen, met name het pictogram, visueel aantrekkelijk moeten zijn om mensen te stimuleren om verder te klikken.

3. Layout van de website zal meer centraal komen te staan

In het immer uitdijende online oerwoud zullen websites zich in 2016 steeds meer moeten richten op het vergroten van de betrokkenheid van de bezoekers, om ze geïnteresseerd te houden in hun merk en om conversies te genereren. De lay-out van een website zal daarin een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Wanneer klanten moeite hebben met het vinden van de informatie die ze nodig hebben, zullen ze de website waarschijnlijk gewoon weg klikken en teruggaan naar de zoekresultaten. Wist je dat naar schatting 50 procent van de potentiële omzet verloren gaat omdat de klanten niet kunnen vinden wat ze zoeken? Dan kan natuurlijk beter!

Ervoor zorgen dat de site is geoptimaliseerd voor bezoekers en conversies betekent in de eerste plaats dat het voor klanten gemakkelijk moet zijn om te navigeren op je site. Om dit effect te bereiken, moet je goed kijken naar hoe je website is georganiseerd. Zorg ervoor dat de subcategorieën gemakkelijk te navigeren en te begrijpen zijn. Houd daarbij in gedachten dat het optimaliseren van de lay-out ook geldt voor mobiele apparaten!

4. De totale online aanwezigheid wordt steeds belangrijker

In het jaar 2016 zullen successen in de wereld van online marketing waarschijnlijk steeds meer worden bepaald door de totale online aanwezigheid van een bedrijf op het internet. Je website zal daarvoor goed moeten worden geïntegreerd met andere online platforms, met name sociale media.

Facebook in het bijzonder werkt aan de ontwikkeling van een betere zoekervaring voor gebruikers, en het is waarschijnlijk dat dit in het komende jaar steeds meer zal worden verfijnd. Dat betekent dat bedrijven bereid moeten zijn om hun online aanwezigheid te optimaliseren en ook op social media aanwezig te zijn. Ook door het toenemende belang van mobiele apps, zoals de Facebook-app en de YouTube-app, zal dit cruciaal gaan worden. Doordat klanten steeds meer gebruik maken van deze kanalen, zal ook de inhoud die erop geplaatst wordt klaar moeten zijn voor zoekopdrachten van de gebruiker. Besteed daarom veel aandacht aan zowel je posts als de beschrijving van je profiel. Gebruik belangrijke zoekwoorden, afbeeldingen van hoge kwaliteit en boeiende teksten. Link vervolgens je berichten naar verschillende platforms, zoals je website of blog.

Tot slot

Terwijl de wereld van de online marketing blijft groeien en zichzelf blijft verfijnen, zullen online marketeers waarschijnlijk een steeds grotere druk voelen om de strijd met hun concurrenten aan te gaan en nieuwe initiatieven uit te voeren. 2016 zal veel nieuwe trends in petto hebben, die voor ons als online marketeers natuurlijk erg interessant en spannend zijn. Wij zullen ze dan ook nauwlettend in de gaten houden, zodat we jou zo goed mogelijk van dienst kunnen zijn! Alvast een succesvol en innovatief nieuwjaar toegewenst!

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!