Betaald adverteren op Marktplaats.nl - De mogelijkheden voor jouw bedrijf

Geplaatst door Erik Lohuis 23 juni 2014

Wellicht heb je al wel eens iets gekocht of verkocht op Marktplaats.nl, maar heb je er wel eens over nagedacht om Marktplaats zakelijk in te zetten? En dan hebben wij het niet alleen over het plaatsen van de producten of diensten die jouw bedrijf aanbiedt. Nee, daarmee bedoelen we ook de mogelijkheid om te adverteren op Marktplaats. Want met tienduizenden bezoekers per uur is het natuurlijk een van de drukst bezochte websites van Nederland en ook jouw klanten bezoeken Marktplaats.

De advertentiemogelijkheden op Marktplaats.nl

Er zijn meerdere mogelijkheden die Marktplaats biedt met betrekking tot het adverteren op de website. Alweer een paar jaar terug kwam de eerste mogelijkheid om advertenties op te laten vallen, je kunt namelijk ervoor kiezen om tegen een eenmalig bedrag jouw advertentie een bepaalde periode bovenaan de categorie te zetten. In de loop der jaren zijn daar een aantal extra mogelijkheden bijgekomen. Zo kun je nu gebruik maken van Cost Per Click (CPC), waarbij je als adverteerder alleen betaalt wanneer een bezoeker jouw advertentie daadwerkelijk bekijkt. Als adverteerder kan je heel gemakkelijk targetten op categorie en op locatie, doordat de postcodes van de gebruikers bekend zijn bij het bedrijf.

Met Marktplaats Extra en Aanbieding hebben ze nog twee extraatjes in huis. De eerste zorgt ervoor dat je onder getoonde advertenties nog andere advertenties van de adverteerder te zien krijgt. De tweede maakt het mogelijk voor adverteerder om een dagaanbieding weer te laten geven, mits het een echt scherpe prijs is.

Tot op zoekwoordniveau!

Naast bovenstaande mogelijkheden is er nog een belangrijke functie binnen het adverteren op Marktplaats.nl, namelijk het targetten op zoekwoord. Door te adverteren op specifieke zoekwoorden weet je als adverteerder zeker dat je de relevante bezoekers bereikt. De vraag is natuurlijk of deze manier van adverteren beter is dan AdWords of adverteren via Social Media zoals Facebook. Met AdWords van Google heb je vooralsnog een groter bereik, simpelweg doordat de meeste mensen beginnen met een zoekopdracht in Google en niet eerst naar Marktplaats gaan.


Hoe dan ook, door de grote bezoekersaantallen op de site is het een interessante optie en het is dan ook niet voor niets verantwoordelijk voor 6% van de MKB-omzet (volgens Olivier van Duijn, directeur van Marktplaats. Heb jij vragen over online adverteren via een van bovengenoemde kanalen of wil jij dat wij dat voor je gaan doen, neem dan contact met ons op!

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!