Bing Ads als alternatief voor Adwords?

Geplaatst door Alexander IJbema 27 maart 2017

Als het gaat om online adverteren en SEA denkt men vaak aan Google en het Adwords platform. Maar er bestaan andere mogelijkheden om op specifieke zoekwoorden te adverteren. Via Bing, de zoekmachine van Microsoft, kunnen ook advertenties getoond worden op een manier die in grote lijnen overeenkomt met Adwords. Het inzetten van Bing Ads voor jouw bedrijf wordt langzamerhand steeds interessanter. In dit blog leggen we je uit waarom.

Bing groeit als zoekmachine

Het is erg lastig om marktaandeel te verkrijgen in de wereld van zoekmachines. Toch slaagde Bing erin om in Nederland van 1% marktaandeel van alle zoekopdrachten in 2010 te groeien naar 6,67% in 2016. Ondanks dat Bing op dit moment nog niet heel groot is in Nederland, groeit hun aandeel in het totaal verwerkte zoekopdrachten wel.

De groei van Bing heeft te maken met het feit dat Bing op steeds meer apparaten de standaard voorgeïnstalleerde zoekmachine is geworden. Denk aan de Xbox, Windows computers, Windows smartphones en zelfs Siri en Spotlight in de devices van Apple. Iedere keer als via de zoekfunctie van een van deze apparaten iets op internet wordt opgezocht, gaat dat via Bing. Mensen die liever Google als standaard zoekmachine willen moeten dat apart installeren op hun apparaat. Dit betekent dat veel mensen (onbewust) gebruik maken van Bing als geïntegreerde zoekmachine. Voor adverteerders houdt dat in dat je met Bing Ads ook automatisch op Yahoo! en andere plekken binnen het Bing netwerk adverteert en hiermee het potentieel bereik van je advertenties vergroot.

Een advertentie in de Bing zoekmachine

Laagdrempelig adverteren met rendement

Bing probeert het voor adverteerders laagdrempelig te maken om van hun platform gebruik te maken. Hierdoor lijken de interfaces van Bing Ads en Google Adwords vrij veel op elkaar. Zoveel zelfs dat je in Bing je campagnes direct kan importeren vanuit Google Adwords. Dit is ontzettend handig als je al een volledig ingerichte, geoptimaliseerde campagne hebt draaien in Adwords. Je hoeft dan met Bing niet weer vanaf nul te beginnen en hebt al een basis staan voor verdere optimalisaties.

Voor ondernemers is Bing aantrekkelijk omdat adverteren via Bing Ads nog vrij voordelig is. Er is veel minder concurrentie dan op Google Adwords. Lagere concurrentie leidt tot gemiddeld lagere klikkosten, waardoor adverteren via Bing doorgaans voordeliger uitpakt dan via Adwords. En met minder kosten is het gemakkelijker om een gunstig rendement te behalen met je advertenties.

Aanvulling maar geen vervanging van Adwords

Maar is Bing Ads nu ook echt een alternatief voor Google Adwords? Wij zouden het nog niet zo noemen. Vanwege het geringe marktaandeel ten opzichte van Google heeft via Bing adverteren voor de meeste bedrijven nog geen prioriteit. Maar nutteloos is het advertentieplatform van Bing zeker niet. We kunnen Bing Ads meer zien als een aanvulling op de online inspanningen van je bedrijf. Benchmarks wijzen uit dat, ten opzichte van Adwords, 10% extra bezoekers haalbaar en 5% realistisch is. Het is daarom helemaal niet gek om ook met Bing te adverteren en dit als extra kanaal in te zetten.

Pienter is Bing Ads geaccrediteerd

Naast Google Premier Partner zijn wij ook geaccrediteerd voor Bing Ads. Deze certificering houdt in dat wij jouw campagne kwalitatief goed in Bing kunnen opzetten, beheren en optimaliseren. Wil je ook met Bing adverteren of advies van ons of dit voor jou interessant is? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag verder.

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!