#ByeByeFacebook: wel of niet je account verwijderen?

Geplaatst door Kelly Peters 12 april 2018

Het Facebook-schandaal is nu al weken onderwerp van gesprek in de media. Veel gebruikers hebben aangegeven te stoppen met het platform, vanwege de manier waarop Facebook met de privégegevens van haar gebruikers om gaat. Moet je je als bedrijf zorgen maken over de mogelijke terugloop van het aantal gebruikers? En zou je moeten overwegen om jouw (zakelijke) Facebook-account te verwijderen? Ik heb het voor je uitgezocht.

Hoe zat het ook alweer?

Je hebt er ongetwijfeld over gehoord in de afgelopen maanden: het 'Facebook-schandaal'. Op 17 maart kwam naar buiten dat het Britse politiek adviesbureau Cambridge Analytica de gegevens van maximaal 87 miljoen Facebook-gebruikers, waarvan 90.000 in Nederland, in handen zou hebben gekregen. Deze informatie zou zonder toestemming zijn gebruikt om o.a. de Amerikaanse verkiezingen te beïnvloeden. Cambridge Analytica spreekt Facebook tegen wat betreft het aantal gebruikers van wie de gegevens zijn gebruikt: volgens hen gaat het om 'slechts' 30 miljoen mensen die zijn getroffen door het Facebook-schandaal. Ook beweren zij dat de gelekte gegevens niet zijn gebruikt tijdens de verkiezingen in 2016.

Wat er vervolgens gebeurde viel te voorspellen: er ontstond veel onrust onder gebruikers van het sociaal medium. Zo ook hier in Nederland. Presentator Arjen Lubach riep tijdens zijn show zelfs kijkers op om te stoppen met Facebook. De hashtag #ByeByeFacebook, met het bijbehorende Facebook-evenement, kreeg wereldwijd veel media-aandacht.

Hoe check ik of mijn data is gestolen?

Natuurlijk vraag je je nu af of jouw data ook bij Cambridge Analytica terecht is gekomen. Potentieel getroffen gebruikers krijgen een melding van Facebook. In deze melding legt Facebook uit dat jij of je vrienden de website 'This Is Your Digital Life' hebben gebruikt om in te loggen op Facebook. Deze data kan in handen zijn gekomen van Cambridge Analytica. Facebook benadrukt dat de website inmiddels van het platform is verbannen. Ook geeft het haar gebruikers de mogelijkheid om meer te weten te komen over het datalek-schandaal, en belooft in de toekomst meer te doen om misbruik te voorkomen en jou als gebruiker meer controle te geven over jouw privacy.

De meldingen die (potentieel) getroffen gebruikers ontvangen. Bron: Techtimes.com

Naast deze melding die naar de getroffen personen wordt verzonden, verstuurt het bedrijf nog een bericht. Dit bericht is gericht aan alle 2,2 miljard gebruikers van het sociale medium en bevat een link naar de plek op Facebook waar je kan zien welke apps en websites toegang hebben tot jouw gegevens op Facebook. Ook vind je hier een overzicht van eerder verwijderde apps die ooit toegang hebben gehad tot jouw gegevens. Daarnaast heeft Facebook een speciale informatiepagina online gezet, waar je kunt checken of jouw informatie bij het politieke adviesbureau terecht is gekomen.

Mijn gegevens zijn mogelijk verzameld: wat kan ik doen?

Eigenlijk niks meer. Het incident met Cambridge Analytica stamt uit 2015, dus de data is verdwenen. Ook weet niemand wat er nu precies mee is gebeurd, aangezien de betrokken partijen elkaar tegenspreken. Wat je wel kunt doen is nu controleren welke apps en sites toegang hebben tot je Facebook-gegevens en hoe dit bij eerder verwijderde apps zit. Facebook stuurt je hierover een melding met daarin een link naar de plek waar je dit kunt controleren. Het maakt dus niet uit of je je account alsnog verwijdert.

Raak ik als bedrijf op Facebook likes en volgers kwijt?

Veel mensen roepen dat ze gaan stoppen met Facebook. Moet je als bedrijf nu bang zijn dat je volgers en likes gaat verliezen? Beursanalist Corné van Zeijl denkt van niet. Hij vertelde aan de NOS: "Ik vergelijk Facebook met de tabaksindustrie. Ze leveren een verslavend product. Mensen willen hun sociale netwerk niet opgeven. In dit soort kwesties is het persoonlijke belang sterker dan het algemene belang. En natuurlijk vinden we privacy best wel belangrijk, maar niet als het ons persoonlijk genot in de weg staat."

Deze uitspraak wordt ondersteund door cijfers afkomstig uit de opiniepeiling die EenVandaag hield onder Facebook-gebruikers in Nederland. In totaal geeft 52% van de ondervraagde gebruikers aan overwogen te hebben zijn of haar account te verwijderen: 30% van deze mensen heeft nu toch besloten van Facebook gebruik te blijven maken. Daar komt bij dat maar liefst 46% van de ondervraagden überhaupt nooit heeft overwogen om weg te gaan bij Facebook. Als bedrijf hoef je dus niet bang te zijn dat Facebook als gevolg van het datalek ineens 'leegloopt' en je minder likes en volgers kunt verwachten.

UPDATE: Op 26 april 2018 kwam naar buiten dat Facebook haar gebruikersaantal in het afgelopen kwartaal zelfs zag groeien. Dit komt naar voren uit de recent gepubliceerde kwartaalcijfers van het platform.

Moet ik vanwege het datalek mijn Facebook-bedrijfspagina verwijderen?

Natuurlijk is het aan jou om te besluiten of je jouw Facebook-bedrijfspagina gaat verwijderen. Ik adviseer om jouw bedrijfspagina aan te houden en wel om de volgende redenen:

  • De cijfers laten zien dat het aantal gebruikers dat écht met Facebook stopt heel klein is. Je hoeft dus niet bang te zijn dat het platform ineens leegloopt, en dat je pagina niet meer relevant zal zijn.
  • Facebook is en blijft een prachtige manier om potentiële klanten te triggeren. Met name het Facebook-adverteren kent, ook met de (nieuwe) privacy-instellingen, vele mogelijkheden waarmee je jouw doelgroep kunt targetten.

Bang voor te weinig privacy hoef je in ieder geval niet meer te zijn. Sinds het nieuws over het datalek de wereld in kwam, is Mark Zuckerberg voornamelijk bezig met het communiceren van excuses en het beloven van beterschap. De eerste stap hierin is al genomen, met bovengenoemde tool om je privacy te checken.

Heb je nog vragen over dit artikel? Of over Facebook? Aarzel niet, maar pleeg even een belletje of maak een afspraak. Wij geven je graag advies. Mochten er nog belangrijke ontwikkelingen zijn, dan hoor je dat natuurlijk via onze blogs!

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!