Conversie optimalisatie: de psychologie achter een succesvolle website

Geplaatst door Erik Lohuis 16 september 2014

In de wetenschapswereld wordt veel onderzoek gedaan naar de psychologie achter marketing. Dit levert veel theorieën op, maar geen direct toepasbare tips en tricks. In dit artikel helpen we je een eindje op weg om wetenschappelijke kennis toe te passen in de praktijk!

Psychologische basisprincipes

Voor velen zal de behoeftenpiramide van Maslow een bekende zijn. Deze theorie leert ons dat de behoeften van een mens een volgorde hebben; er moet voldaan worden aan een aantal basisbehoeften voordat iemand zich kan ontwikkelen. Dit model gaat over menselijke individuen, maar is ook makkelijk toe te passen op een website! Hieronder zie je het aangepaste model voor websites.

  1. Functionaliteit
  2. Toegankelijkheid
  3. Bruikbaarheid
  4. Intuïtief
  5. Persuasief

De verschillende behoeften moeten van onder naar boven vervuld worden. Dit houdt in dat de basisprincipes onderaan staan en iemand steeds ‘hoger’ komt bij het vervullen van behoeften.

Als eerste is de functionaliteit van een website heel belangrijk. De website moet werken, anders zullen bezoekers niet op uw site komen. Daarna is toegankelijkheid een belangrijke factor. Kunnen (potentiële) klanten de weg vinden naar uw site? De website moet bruikbaar zijn. Een onduidelijke website spreekt bezoekers niet aan. Als laatste zijn intuïtieve en persuasieve principes heel belangrijk. Geef bezoekers een goed gevoel en overtuig ze dat jouw producten de beste zijn. Dit is de laatste stap tot de aankoop

Praktische tips voor jouw website

Nu we de basisprincipes hebben besproken, kunnen we ze omzetten in praktische tips die je kunt inzetten op jouw website.

Functionaliteit: begin met functionaliteit, zorg dat je site werkt. Probeer te voorkomen dat de site vastloopt en mensen je website verlaten voor ze er rond hebben gekeken.

Toegankelijkheid: maak je website toegankelijk. Zorg ervoor dat mensen jouw website snel kunnen vinden, en overtuig ze dat de informatie die zij zoeken hier te vinden is.

Bruikbaarheid: zorg ervoor dat bezoekers goed hun weg kunnen vinden op jouw website. Een goede structuur en pagina-indeling is hierbij heel belangrijk

Intuïtief: speel in op het gevoel van klanten. Wek vertrouwen door klanten informatie te geven over het bedrijf, stel jezelf voor en geef klanten een goed gevoel over jouw producten en diensten

Persuasief: verleid klanten met jouw producten! Het bieden van goede voorwaarden en extra services is hierbij een simpele maar doeltreffende strategie.

Hulp nodig?

Heb je nog vragen? Wil je advies of hulp bij het aanpassen van jouw website? Neem gerust contact met ons op!

 

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!