Conversie optimalisatie: het belang van usability onderzoek

Geplaatst door Erik Lohuis 12 september 2014

Denk je aan conversie optimalisatie, dan denk je snel aan statistieken en A/B-testing. Toch is er een andere manier om hetzelfde doel te bereiken; usability onderzoek. Lees verder en duik met ons in de wereld van usability onderzoek!

Wat is usability onderzoek

Usability onderzoek is, simpel gezegd, het testen van de gebruikersvriendelijkheid van allerlei communicatiemiddelen. Zijn er veel bezoekers op je website, maar gaan zij niet over tot aankoop? Dan gaat er waarschijnlijk iets mis op de website. Door usability testing verplaats je je in de bezoeker, en zie je de belangrijkste problemen die jouw klanten tegenkomen.

Usability onderzoek is te verdelen in twee categorieën; In-use methods en Non-use methods.

In-use methods zijn methoden waarbij er tijdens het onderzoek actief gebruik wordt gemaakt van de website. Proefpersonen voeren hierbij taken uit, waarbij de onderzoeker bekijkt hoe zij met de site omgaan. Bij in-use methoden kan gedacht worden aan eye-tracking, hardopdenkmethodes, observatie van de proefpersoon en het geven van bepaalde taken. Het gebruik van de website staat hierbij centraal.

Non-use methoden laten de gebruiker een website beoordelen zonder dat ze er op dat moment gebruik van maken. Dit kan bijvoorbeeld door een interview, een plus min methode waarbij zij positieve en negatieve punten aangeven, q-sort of een vragenlijst. Bij deze methoden komt de mening van de personen sterk naar voren.

Het opzetten van usability onderzoek

Maar hoe haal jij het meeste uit usability onderzoek? Het grootste effect van usability onderzoek bereik je door het te combineren met kwantitatieve methoden. Bekijk eerst de statistieken; hoe navigeert de gebruiker over de website, en waar liggen de knelpunten? Probeer een specifiek gebied te testen om de beste resultaten te verkrijgen. Belanden jouw producten bijvoorbeeld wel in het winkelmandje, maar worden ze niet afgerekend? Richt het usability onderzoek hier dan op.

Nadat de belangrijkste knelpunten, zogenaamde bottlenecks, zijn bepaald, kan begonnen worden met het opzetten van usability onderzoek. Kies hierbij voor een in-use, non-use of een combinatie van beide methoden. Bekijk het probleem goed en bedenk welk soort onderzoek hierbij past.

De toegevoegde waarde van usability onderzoek

De toegevoegde waarde van usability onderzoek is dat je inzicht krijgt in de ervaringen van jouw klanten. Door de cijfers te combineren met de informatie die klanten jou geven, kunnen er goede aanpassingen gedaan worden om de conversie te verhogen. Usability onderzoek en conversie optimalisatie zijn samen een gouden combinatie om meer uit je website te halen. Kortom: geef usability een kans!

Aan de slag! Hulp nodig?

Wil je een usability onderzoek gaan uitvoeren of wil je meer informatie over de mogelijkheden? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder!

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!