De ePrivacy verordening: Bereid je voor

Geplaatst door Femke van der Bij 12 december 2019

Ruim een jaar geleden trad de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking. Door deze wetgeving mag je als ondernemer niet meer persoonsgegevens verzamelen en gebruiken dan nodig is voor jouw product of service. Hierdoor krijg je te maken met verwerkingsovereenkomsten, privacyverklaringen en datalekprotocollen. Is dit na een jaar goed geregeld binnen jouw organisatie? Mooi! De volgende wetgeving omtrent privacy staat namelijk alweer voor de deur: de nieuwe ePrivacy verordening (EPV). Deze verandering heeft grote impact op de verzameling van digitale data.

Dus, de ePrivacy…

De nieuwe ePrivacy verordening (EPV) is specifiek gericht op privacy bij elektronische communicatie en daarmee leidend boven de AVG die in 2018 is ingegaan. Het is de vervanger van de ePrivacy richtlijn uit 2002. Die richtlijn is namelijk verjaard. Het doel van de EPV is de bescherming van consumentenrechten en hun online privacy. De AVG regelt zaken die de opslag, gebruik en verwerking van persoonsgegevens betreffen. De e-Privacy Verordening gaat voornamelijk over de inzet van marketingkanalen, zoals telemarketing en e-mail. De focus ligt bij de EPV dus op de impact op privacy, en niet op de technische kant. Hiermee zou de EPV future-proof zijn.

De EPV in het kort: 

  • Vooral gericht op consumentenbescherming, minder gericht op dataverzameling
  • In de toekomst kun je je cookievoorkeuren instellen in je browser in plaats van op de website die je bezoekt. 
  • De definitieve wetteksten worden in 2020 verwacht en moeten dan worden goedgekeurd door de Europese Commissie.
  • Het is nog niet bekend waaruit de EPV precies gaat bestaan en wat de gevolgen ervan zijn. Dát het grote gevolgen gaat hebben is wel een feit.
  • In de toekomst stel je in de browser de standaardinstelling in voor je cookievoorkeuren. Hierin kun je aanvinken of je alle cookies, alleen first party cookies of geen cookies wil accepteren. Dit is bindend voor alle websites die je bezoekt (in die browser). Deze instelling in je browser betekent het einde van de eeuwige cookie-meldingen op elke site.
  • Internetgebruikers krijgen meer controle over de data die verzameld wordt. Het gevolg hiervan is dat ‘geen cookies accepteren’ wellicht de standaard wordt, als grote vrees voor marketeers. Maar: als je eenmaal toestemming hebt, dan mag (bijna) alles.
     

De invloed van de EPV op marketeers

Juist de EPV heeft invloed op ons, online marketeers. De EPV gaat namelijk specifiek over onlinemarketingkanalen. Zo wordt het gebruik van de gegevens voor commerciële doeleinden beperkt. Het wordt niet meer zomaar toegestaan om online profielen op te bouwen op basis van metadata. Telemarketing wordt ook beperkt: de ‘irritante’ telefoontjes waarmee bedrijven hun klanten proberen terug te winnen.

 De EPV zou in eerste instantie tegelijk met de AVG in 2018 actief worden. Dat is dus niet gelukt. De EPV moet nog worden goedgekeurd worden door het Europese Parlement. De nieuwste versie is weggestemd en dus moet er een aangepaste versie komen, waar alle lidstaten zich wel in kunnen vinden. Kun je nu al iets doen ter voorbereiding op de EPV? Het is in ieder geval belangrijk om alle updates rondom deze wetgeving te volgen. Zo zal de stap naar EPV-proof al iets makkelijker worden. Wij houden je op de hoogte!  
 

Is jouw organisatie al helemaal AVG-proof?

De definitieve EPV laat nog even op zich wachten. Dat geeft jou de tijd om te checken of je organisatie inmiddels AVG-proof is. Voldoet jouw organisatie een jaar na ingang aan alle elementen van de AVG? Altijd goed om daar zeker van te zijn. Wist je bij voorbeeld dat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) sancties op kan leggen van maximaal 20 miljoen euro of 4% van je omzet? Een extra check kan dus niet kwaad. Download hier gemakkelijk onze checklist. 


Whitepaper AVG Checklist aanvragen
 

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!