De mobiele focus van Google: de nieuwste ontwikkelingen

Geplaatst door Wilco Mulder 25 augustus 2016

Meer dan 50% van alle zoekopdrachten komt vanaf mobiele apparaten zoals de smartphone en tablet. Een ontwikkeling waar Google handig op inspeelt. Al in het voorjaar van 2015 bracht Google de update ‘Mobilegeddon’ uit die ervoor zorgt dat mobielvriendelijke websites hoger in de zoekresultaten staan als er gezocht wordt vanaf een mobiel apparaat. Sinds die update heeft Google steeds meer de focus gelegd op mobiel zoeken. De laatste twee ontwikkelingen: Accelerated Mobile Pages en Expanded Text Ads.

Accelerated Mobile Pages

Een traag ladende website is de grootste ergernisbron als mensen zoeken in Google, blijkt uit onderzoek. Veertig procent van deze mensen haakt al af als het laden op hun telefoon 3 seconden of langer duurt. Om dit probleem op te lossen is het Accelerated Mobile Pages project gestart door Google, Twitter en aantal grote uitgevers.  

Accelerated Mobile Pages zijn uitgeklede kopieën van je huidige webpagina’s. Elementen die veel tijd kosten om te laden worden weggelaten. Je kunt hierbij denken aan formulieren, javascripts, (externe) lettertypes en plaatjes. Wat dan overblijft is een pagina die sterk versimpeld is maar wel enorm snel laadt.

Accelerated Mobile Pages zijn te herkennen aan het donderschok-icoontje met de letters AMP. Je ziet ze bijvoorbeeld vaak helemaal bovenaan de zoekresultaten in de nieuwscarrousel. Accelerated Mobile Pages worden alleen op mobile devices (tablets en smartphones) vertoond. De verwachting is dat deze pagina’s in mobiele zoekresultaten hoger zullen gaan scoren.

Overstappen of niet?

Overstappen op Accelerated Mobile Pages klinkt verstandig. Je scoort waarschijnlijk hoger in Google en een snellere laadtijd is gebruiksvriendelijk voor de bezoekers. Toch adviseren we niet iedereen om nu over te stappen. Heb je bijvoorbeeld een dynamische website met veel formulieren, javascripts, (externe) lettertypes en plaatjes, dan moet je een groot deel hiervan weglaten op de Accelerated Mobile Pages. De vraag is dan wat er van de website overblijft. Kleed je de website niet teveel uit? Soms is een goede responsive website een betere oplossing dan Accelerated Mobile Pages. 

Bij het maken van deze keus helpen wij je graag. Wij kunnen kijken welke oplossing het beste voor jou is en deze implementeren.

Expanded Text Ads

Expanded Text Ads doet precies wat de term zegt: bijna 50% meer tekst in een advertentie. Google heeft deze update gedaan om de advertenties onder andere meer mobielvriendelijke te maken.

Wat er veranderd is kunnen wij het best laten zien in de volgende afbeelding:

De nieuwe advertenties hebben twee kopregels en 80 tekens voor de beschrijving. De oude had maar één kopregel en maximaal 70 tekens voor de beschrijving. Bedrijven hebben dus meer ruimte om hun boodschap over te brengen. Volgens Google zouden Expanded Text Ads 20% meer klikken opleveren ten opzichte van de huidige advertenties. Deze verwachting ligt wel aan de hoge kant, blijkt uit onze ervaring. Wij zien namelijk bij aantal campagnes, waar wij al Expanded Text Ads gebruiken, een verhoging in het doorklikpercentage van 5 à 10%, maar geen 20%.

Je moet echt opnieuw naar de gehele advertentie kijken, creatief omgaan met de nieuwe ruimte en een nieuwe advertentietekst schrijven. Pas dan scoren deze nieuwe advertenties beter en haal je het maximale uit deze nieuwe vorm.  

Ook het maximale uit Expanded Text Ads halen? Of zou je hulp willen? Wij helpen je bij het inrichten van online advertenties. Neem contact met ons op!

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!