De uitblinkers van Black Friday

Geplaatst door Femke van der Bij 2 december 2019

Woohoo! Het Black Friday weekend zit er bijna weer op. Hét startsein voor de koopjesjacht rondom de feestdagen. Vandaag, Cyber Monday, luidt de start van de uitverkoop bij online winkels. Je mailbox zit al dagen vol met aanbiedingen en ook je tijdlijn op social media komt er niet onderuit. Ieder jaar groeit de Black Friday-hype, waardoor je als bedrijf bijna wel mee móet doen. Maar, hoe blijf je origineel tijdens dit koopcircus? Ik laat je ter inspiratie een aantal succesvolle inhakers zien. 

Black Friday vs Cyber Monday

Black Friday begon jaren geleden in Amerika als een dag waarop mensen alvast op pad gingen om kerstcadeaus te kopen. Doordat het de dag na Thanksgiving is, zijn de meeste mensen dan namelijk vrij. Dat bleef niet onopgemerkt: retailers zagen dat als een unieke kans voor extra verkoop en begonnen met het geven van speciale kortingen. 

Cyber Monday ontstond daarentegen pas in 2005. Het aantal webshops groeide destijds langzaam. Uit onderzoek bleek dat veel mensen op de maandag na Thanksgiving online aankopen deden tijdens werktijd. Zo werd Cyber Monday al gauw de reactie op de offline variant Black Friday. Eenvoudig vanuit je stoel profiteren van hoge kortingen, zonder ervoor te hoeven vechten tussen tientallen koopjesjagers. Makes sense. De grens tussen beide dagen begint echter te vervagen en webshops geven nu vaak niet alleen op Cyber Monday korting, maar gedurende het hele Black Friday weekend. 

1. Blue Friday

Twee jaar geleden besloot Coolblue Black Friday anders aan te pakken. Zij veranderden de naam in Blue Friday en vierden het niet op dezelfde dag, maar een week eerder. Zo waren zij er zeker van dat ze zich aan de belofte ‘vandaag besteld, morgen in huis’ konden houden. Andere bedrijven hebben toen goed opgelet. Zo kwam MediaMarkt namelijk pasgeleden met Red Friday. Black Friday, maar dan zelfs een maand eerder. Blokker kwam met Orange Thursday, Intratuin met Green Friday en KLM met Blue Flyday.

2. Amazon

Naast scherpe aanbiedingen, zorgt Amazon zo nu en dan ook voor snackable content. Zo speelden zij in 2016 op Black Friday in met een simpel kattenplaatje.


3. NU.nl

Ter ere van Black Friday kwam NU.nl dit jaar met een nieuwe feature: de dark mode. Zo kun je als gebruiker kiezen voor een licht of donker thema. Handig, als je net voor het slapen gaan nog even een artikel wilt lezen.

4. Lidl 

‘Black Preiday? Black Friday! Kijk voor alle deals..’

5. Suitsupply 

Suitsupply pakt het classy aan.

6. MediaMarkt  

Bingo!

7. Albert Heijn

Met deze aanbieding van de Albert Heijn zit je gebakken!

 

Tegengeluid op Black Friday

Er zijn ook enkele bedrijven die er juist voor kiezen om níet mee te doen met de Black Friday-hype. Hier enkele voorbeelden. 

1. Dille & Kamille

Elk jaar doneert Dille & Kamille tijdens het Black Friday weekend een bedrag aan een goed doel. Vorig jaar aan Terre des Hommes, dit jaar sponsoren zij de aanplanting van 2500 m2 nieuw bos.

2. Greenpeace

Als tegengeluid op dagen als Black Friday en Cyber Monday heeft Greenpeace zaterdag 30 november uitgeroepen tot Zero Saturday. Zij spoorden iedereen aan om tijdens dit weekend ‘Niks’ te kopen. ‘Niks’ is in dit geval een composteerbaar pasje, gemaakt van aardappelzetmeel, waarmee je een bedrag aan Greenpeace doneert.

3. #GivingtuesdayNL

Onder het motto ‘geef en doe goed’ helpen organisaties of particulieren een goed doel tijdens de eerste Nederlandse #GivingTuesdayNL editie op dinsdag 3 december 2019. Giving Tuesday werd in 2012 gestart in Amerika als reactie op commercialisering en consumentisme in de dagen Thanksgiving.

Contentkalender 2020

Voor het hele jaar alle leuke inhakers op een rijtje? Onze gloednieuwe contentkalender voor 2020 is beschikbaar! Je download ‘m gemakkelijk hier.

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!