De voordelen van Retargeting voor jouw webshop

Geplaatst door Erik Lohuis 30 juli 2014

Voor online adverteren bestaan meerdere tools. De meest bekende is AdWords van Google. Hiermee kan geadverteerd worden op zoekwoordniveau. Verkoopt jouw webshop bijvoorbeeld keukenaccessoires dan kan je ervoor kiezen om jouw advertentie te laten zien aan internetgebruikers die via Google op ‘pannensets’ zoeken, of elk ander gerelateerd zoekwoord. Tot zover de basis van het adverteren via AdWords. Een ander onderdeel waar waarschijnlijk wat minder mensen bekend mee zijn is de mogelijkheid om retargeting (remarketing) in te zetten. In dit blog lees je wat retargeting is en waar je op moet letten als je een campagne gaat lanceren.

Wat is retargeting?

Maar wat is retargeting nou eigenlijk? Retargeting of remarketing is in feite niets meer dan het opnieuw benaderen van internetgebruikers die jouw website al eens hebben bezocht in het verleden. Door middel van op maat gemaakte banners op websites die zijn aangesloten bij het Google Display netwerk wordt de bezoeker blootgesteld aan uw reclame-uiting. Wellicht heb je wel eens gemerkt dat wanneer je naar bijvoorbeeld schoenen hebt gezocht in een bepaalde webshop en je vervolgens hetzelfde paar schoenen tegen komt wanneer je het nieuws leest op Nu.nl of Telegraaf.nl. En jij dacht dat die schoenen daar toevallig terecht kwamen? Niks is minder waar, de webshop waar jij bent geweest kan een hele specifieke reclame aan jou voorschotelen naar aanleiding van jouw bezoek.

Wanneer retargeting gebruiken?

Via bijvoorbeeld Google Analytics kun je allerlei statistieken over jouw webshop bijhouden. Als uit Google Analytics blijkt dat er heel veel bezoekers op jouw website zijn geweest, maar dat slechts een klein percentage daarvan een aankoop heeft gedaan, dan is de tijd rijp voor een retargeting (of remarketing) campagne. Nog belangrijker, als blijkt dat deze bezoekers vooral zijn afgehaakt nadat zij hun winkelmandje hebben bekeken, zorg er dan voor dat de bezoekers bijvoorbeeld een kortingscode krijgen in de retargeting banner. Hierdoor zullen zij eerder geneigd zijn om op de banner te klikken en zullen zij ook eerder de aankoop afronden.

Wees zorgvuldig met remarketing!

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je een bezoeker voor de rest van zijn leven achtervolgt met een paar schoenen waarnaar hij gezocht heeft. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat internetgebruikers het ‘irritant’ vinden als zij voortdurend blootgesteld worden aan een en dezelfde webshop of zelfs aan steeds hetzelfde product. Het ‘lastigvallen’ op continue basis blijkt zelfs afkeer van het merk op te roepen en sluit in sommige gevallen zelfs een toekomstig bezoek uit. Gelukkig kun je met de meeste retargeting tools aangeven hoe vaak je wilt dat de bezoeker de reclame-uiting ziet. Beperk je hierbij tot slechts een aantal keer, als de potentiële klant nog steeds interesse in het product of jouw merk heeft dan klikt hij/zij meestal binnen 4 keer dat hij/zij in aanraking komt met de banner.

Succesfactoren bij retargeting

Tot slot wil ik nog even refereren aan een artikel dat ik las op Marketingfacts. In dit artikel werden 4 succesfactoren voor het instellen van retargeting genoemd die ik jullie niet wil onthouden.

  1. De eerste succesfactor heeft te maken met de manier waarop een bezoeker wordt benaderd in de retargeting campagne. Zorg ervoor dat een bezoeker die het winkelmandje heeft bezocht anders wordt benaderd dan iemand die slechts de productpagina heeft gelezen om het maximale rendement te behalen en om irritatie tot een minimum te beperken.
  2. Een persoonlijke aanpak werkt bovendien ook. Dat betekent dat een banner relevant moet zijn voor de bezoeker. Benader een klant die inmiddels het product al heeft gekocht dus niet nogmaals met een banner over dat product.
  3. Zorg dat je een goede timing in acht neemt. Iemand die al voorbij het winkelmandje geweest is zal binnen enkele dagen zijn aankoop gaan doen. Het is bij deze groep bezoekers dus van belang dat je ze benaderd binnen een week na het bezoek aan jouw winkelmandje, want anders is hun winkelmandje ergens anders al gevuld. Iemand die slechts de productpagina heeft gezien is nog aan het oriënteren en zal er waarschijnlijk nog wat langer over doen voordat er daadwerkelijk een aankoop wordt gedaan.
  4. Kijk naar de mogelijkheid voor dynamische advertenties. Met tools is het mogelijk jouw klant in de remarketingbanner exact dat product te tonen dat hij/zij heeft bekeken. Doordat deze dynamische advertenties hoog scoren op relevantie vallen ze vaak ook sneller op!


Ben jij zelf ook al bezig met AdWords, maar wordt retargeting jou net iets te complex? Roep dan de hulp van Pienter in. Dan gaan wij er samen voor zorgen dat deze groep bezoekers (met veel potentie) weer terugkeren op jouw website en de aankoop deze keer wel afronden!

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!