Details in SEO: hoe belangrijk zijn ze?

Geplaatst door Erik Lohuis 16 mei 2014

Hier op kantoor Assen hebben we regelmatig een discussie hoe belangrijk bepaalde details zijn bij het optimaliseren voor zoekmachines. Je hoort mij mopperen als ik een website tegenkom met h2’s in de footer (en dus op iedere pagina). Of een h1 om het logo (dus ook op iedere pagina). Meerdere h4’s als subkoppen in de tekst, met zoekwoorden erin.

Back to basics

Uit een andere hoek komt dan altijd: “Nou, ik weet eigenlijk niet of dat soort dingen nog wel zo belangrijk zijn, hoor.” Mijn antwoord daarop is: “Als je het goed kunt doen, waarom zou je dat laten?" Alle kleine beetjes helpen! Als je al die kleine beetjes, de details, op de juiste manier inzet, dan telt dat bij elkaar weer op tot het grotere geheel. Maar dan moet je natuurlijk wel weten waar je op moet letten.

Daarom vandaag gaan we in dit blogje back to basics. De eerste dingen waar ik naar kijk als ik een site moet analyseren.

Pagina titles en meta descriptions

De pagina title en meta description. Nog steeds de belangrijkste elementen van SEO. En nog steeds zien we heel vaak dat ze verkeerd worden gebruikt of helemaal niet zijn ingevuld. Zonde! Het is het eerste contactmoment dat je met je potentiële klant hebt. Het is binnen de niet-betaalde resultaten de enige mogelijkheid om die bezoeker over te halen op je resultaat te klikken en dus naar je website te komen.

Aansprekend, interessant, overtuigend, informatief, betrouwbaar, enthousiasmerend. Een samenvatting van de unique selling points van je product of dienst. Dat allemaal moet je pagina title en meta description zijn.

En dat alles tegenwoordig in nóg minder karakters dan eerder. Google heeft namelijk in de afgelopen maanden de opmaak van de resultatenpagina veranderd. Daardoor heb je minder ruimte in de pagina title.

Wij houden voor de pagina title dan ook een maximum aantal karakters van 60 aan, inclusief spaties. En 145 voor de meta description. Het zou namelijk zonde zijn als je hard aan het puzzelen bent op je tekstjes en het laatste gedeelte afgebroken wordt.

Wat wij tegenwoordig ook vaak gebruiken, zijn de "vinkjes" in de meta descriptions. Dit heeft vaak een positieve uitwerking op de doorklikratio vanuit Google. Het oog wordt er naartoe getrokken, dus mensen klikken dan sneller.

Headers

"Als de h1 maar goed is", hoorde ik hier net ergens vandaan komen. Natuurlijk is de h1, de titel van je pagina, het belangrijkste element. Het is één van de eerste dingen waar Google naar kijkt als hij je pagina komt bekijken. Daarom moet je in de h1 dan ook altijd het zoekwoord noemen waarop wilt dat de pagina gevonden wordt.

Daarna kijk je naar de h2. Daar zet je een synoniem of een enkelvoud/meervoud van je zoekwoord in. De h3 gebruik je vervolgens om extra tussenkopje te maken, maar niet voor je zoekwoord. Ook subkoppen vanaf h4 kun je gebruiken waar je wilt.

Officieel moeten de headers ook in de juiste volgorde staan. Een h3 komt dus niet voor als er nog geen h2 op de pagina is geweest. Maar dit is nou één van de regels waarvan wij allemaal wel eens denken: hoeveel effect heeft het eigenlijk?

Overigens, wil je eens kijken hoe je eigen website eraan toe is wat betreft headers, is dit een handige tool.

Urls en afbeeldingen

"Vroeger" kwamen we nog wel eens urls van pagina's tegen die niet direct lieten zien waar de pagina over ging, bijvoorbeeld met /?page_id=123456. Tegenwoordig zie je dat bijna niet meer en worden de urls bij veel systemen automatisch zoekmachinevriendelijk opgebouwd, zoals: http://www.pienteronline.nl/zoekmachine-marketing. Ook daarbij is het van belang dat je het zoekwoord van de pagina in de url opneemt.

Bij afbeeldingen geldt hetzelfde. Je noemt de afbeelding ook het beste online-marketing.jpg, in plaats van IMG_1233.jpg.

En verder?

Unieke, aansprekende content, een goede, maar niet te overdreven verdeling van je zoekwoorden in de tekst. Interne links, externe links. Er zijn nog meer onderdelen die bijdragen aan een goede vindbaarheid.

Bij al deze bovenstaande dingen geldt: ook wij doen het wel eens niet zo netjes. Bij de loodgieter thuis lekt de kraan ook wel eens! Zo is de headerstructuur van onze website nog niet helemaal optimaal. Zoals dat zo vaak gaat: een website is gebouwd en dan pas zie je dat de bouwer het niet zo gedaan heeft zoals je zou willen. Naderhand aanpassen is altijd veel lastiger dan het van tevoren goed bedenken. Ons advies is dus ook: denk over alle bovenstaande zaken voorafgaand aan de bouw van een website goed na! Je doet het beter in één keer goed!

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!