DuckDuckGo gaat de strijd aan met Google

Geplaatst door Jorn Stelpstra 14 maart 2017

De al in 2008 gelanceerde zoekmachine DuckDuckGo maakt de laatste jaren grote stappen en is op dit moment zelfs de snelst groeiende zoekmachine. Begin vorig jaar werd bekendgemaakt dat DuckDuckGo een ontzettende groei in zoekopdrachten heeft doorgemaakt, namelijk een verdubbeling in 2015 ten opzichte van 2014.

De reden van het succes achter DuckDuckGo is dat het inspeelt op de steeds groter wordende behoefte aan privacy. In tegenstelling tot andere zoekmachines slaat DuckDuckGo namelijk geen persoonlijke data op. Hierdoor zijn gebruikers ervan verzekerd dat hun informatie niet gedeeld wordt met derden. Dit zorgt er ook voor dat alle gebruikers dezelfde zoekresultaten te zien krijgen, omdat de zoekopdrachten niet gepersonaliseerd worden. Het is wel mogelijk om handmatig een locatie in te stellen, op die manier worden zoekresultaten regionaal specifieker.

Zoekresultaten van DuckDuckGo

Voor de zoekresultaten maakt DuckDuckGo gebruik van een ranking die gelijk staat aan die van Google. Voor de vindbaarheid van een website kan dezelfde SEO worden gehanteerd als bij andere zoekmachines. Zelf geeft DuckDuckGo aan dat de beste manier om gevonden te worden en hoog te scoren is door het krijgen van links vanaf kwalitatieve websites. De zoekresultaten zullen dus niet veel verschillen van die van andere zoekmachines.

Advertenties via Bing

DuckDuckGo maakt gebruik van hetzelfde businessmodel als Google, namelijk het tonen van advertenties. Opvallend hierbij is dat het adverteren geregeld moet worden in Bing Ads. Adverteren binnen DuckDuckGo betekent dus automatisch adverteren via zoekmachine Bing. Omdat DuckDuckGo geen data opslaat en deze niet met andere websites deelt, is het niet mogelijk om op basis van tracking te adverteren. Het gebruik van retargeting en conversietracking is dus niet mogelijk bij DuckDuckGo. Wat echter bijzonder is, is dat advertenties volledig uitgezet kunnen worden. Hierdoor krijgen gebruikers geen advertenties meer te zien op de pagina met zoekresultaten. Ook hiermee speelt de zoekmachine in op de privacybehoefte van haar gebruikers.

DuckDuckGo BANG

Een andere feature van DuckDuckGo is het gebruik van ‘BANGS’. Dit is een optie die je kunt gebruiken bij je zoekopdrachten zodat er uitsluitend gezocht wordt binnen die externe website. Zoek je bijvoorbeeld naar een Youtube filmpje over katten, door “!yt katten” te typen laat DuckDuckGo alleen zoekresultaten te zien over katten van Youtube. Door “!a shoes” wordt er gezocht naar schoenen op de website van Amazon. Op dit moment zijn er meer dan 9000 verschillende Bangs waaruit gekozen kan worden. Binnen Google kan dit ook door in je zoekopdracht gebruik te maken van het minder bekende specificeren op website, zoals ‘site:youtube.nl’ bijvoorbeeld. Wat DuckDuckGo hierin uniek maakt is dat iedereen zelf nieuwe Bangs kan toevoegen.

Privacy of relevantie?

Ondanks dat het de snelst groeiende zoekmachine is, blijft DuckDuckGo een erg kleine speler. Het marktaandeel wordt onder de 1% geschat. Doordat zoekresultaten niet gepersonaliseerd worden, zijn ze niet zo relevant als die van Google. Door het gebruik van DuckDuckGo krijgt men dus wel meer privacy, maar het gaat wel ten koste van de kwaliteit van de zoekresultaten. Ondanks dat het marktaandeel bijna nihil is in vergelijking met gigant Google, brengt DuckDuckGo wel interessante ontwikkelingen met zich mee in de wereld van zoekmachines.

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!