E-mailmarketing: testen, testen en nog eens testen

Geplaatst door Erik Lohuis 25 augustus 2014

Waarschijnlijk is het één van de belangrijkste aspecten om je e-mailmarketing te blijven optimaliseren en dat is namelijk door altijd te blijven testen! Veel bedrijven geven aan dat ze niet testen, omdat de klantendatabase te klein is of omdat er niet genoeg geld is om te testen. Toch kunnen ook deze bedrijven hun e-mailmarketing testen. Met het A/B-testen kun je namelijk relatief snel en goedkoop een test opzetten. Ook zo kun je steeds je nieuwsbrief en andere e-mailing blijven optimaliseren. Hieronder zetten we een aantal richtlijnen waar je rekening mee kunt houden wanneer je gaat testen.

Wat wil je testen?

Voordat je begint met testen, is het natuurlijk handig dat je weet wat je wilt gaat testen. En wat je allemaal kunt gaan testen. Dit ligt er allemaal aan wat jij graag op dat moment wilt bereiken met je e-mails. Wanneer je bijvoorbeeld de open rate van je e-mails wilt verbeteren is het handig om andere testen te doen dan wanneer je bijvoorbeeld het afmeldpercentage wilt reduceren. Ga dus eerst bij jezelf er vanuit wat je wilt bereiken. Wil je bijvoorbeeld je open rate verbeteren? Dan kun je ervoor kiezen om je onderwerpregel of je preview pane eens te gaan testen. De vier voornaamste doelen die getest worden, zijn:

  • Open rate
  • Click rate
  • Conversiepercentage
  • Afmeldpercentage

Test niet alles tegelijk

Wanneer je weet wat je wilt testen, en het zijn meerdere dingen die je wilt testen, bijvoorbeeld zowel de onderwerpregel als de preview pane, zorg er dan voor dat deze twee testen apart gedaan worden en niet door elkaar lopen. Zo kun je namelijk niet uit de resultaten afleiden of de verbeterde open rate nou door de nieuwe onderwerpregel komt of door het nieuwe preview pane. Test dus steeds één aspect tegelijk. Zo weet je precies welk effect die ene onderwerpregel heeft op je doelgroep en op je eigen doelstelling.

Probeer ook kleine verschillen te testen

Soms kun je al een heel groot verschil bereiken door kleine dingetjes te testen. Zo kun je bijvoorbeeld de tekst op je call-to-action button eens aanpassen. Een groothandel testte eens de grootte van de afbeelding van zijn actieproducten, tijdens het EK voetbal. Het bleek dat deze grotere afbeeldingen het een stuk beter deden. Het leverde 202% meer clicks naar de bestelpagina op! Kleine veranderingen kunnen dus al een groot verschil uitmaken!

Hou rekening met je verschillende doelgroepen

Wat voor de één werkt, hoeft niet direct voor de ander ook te werken. Om betrouwbare resultaten te krijgen van je A/B-test, kun je het er beste voor zorgen dat de twee groepen waar je de verschillende versies naar toe stuurt bijna hetzelfde zijn. Zo kan het bijvoorbeeld uitmaken wanneer een adres is ingeschreven. Dit is een factor die van invloed kan zijn op het gedrag van de ontvanger. Probeer deze zoveel mogelijk uit te schakelen.

Zowel voor kleine als grote bedrijven

A/B-testen kunnen op twee verschillende manieren gedaan worden. Heb je een groot bedrijf met een groot klantenbestand achter je? Dan kun je ervoor kiezen om drie groepen te maken. Aan de ene groep stuur je je vernieuwde e-mail, aan de andere groep stuur je de “oude”, niet aangepaste e-mail. Wanneer je de resultaten hebt, kun je kijken welke e-mail het het beste eruit kwam. Deze e-mail kun je dan naar de derde groep (het overgebleven, grootste deel) sturen. Dit wordt ook wel een A/B-winnaartest genoemd.

Maar de A/B-test is ook prima te doen voor kleine bedrijven. Dan splits je gewoon je hele klantenbestand op in twee groepen. De ene groep stuur je de aangepaste versie en de ander krijgt de originele versie. Pas hier wel enigszins mee op, vooral wanneer je de afzendernaam gaat testen. De afzender is namelijk een belangrijke factor voor de herkenbaarheid en betrouwbaarheid van de afzender. Het beste is dus om deze één keer te testen en dan vast te houden.

Hulp nodig bij het testen?

Bent u ook geïnteresseerd in het testen van uw eigen e-mailing, maar weet u nog niet precies wat u wilt testen of hoe u dit het beste kunt doen? Wilt u verder nog iets meer weten over e-mailmarketing? Neem contact met ons op of kijk nog eens verder op de website.

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!