E-mailmarketing: wat is op dit moment trending?

Geplaatst door Alexander IJbema 4 augustus 2014

In mijn vorige blog heb ik het gehad over het segmenteren en personaliseren van je e-mail. Dit is één van de trends die tegenwoordig volop in gang is. Vorig jaar gaf nog maar 58% van de marketeers aan hier gebruik van te maken volgens het onderzoek van E-mail Benchmark 2014. Dit jaar was het percentage al 78%! Ook kwam naar voren in dit onderzoek dat de belangrijkste uitdaging van 2014 voor de marketeers is om beter te segmenteren en zo relevante content te kunnen versturen (74%).

De opkomst van de mobile devices

Naast het beter segmenteren en personaliseren van je e-mails zijn er ook nog andere ontwikkelingen gaande waar je rekening mee kunt houden. Zo wordt de mobiele telefoon steeds belangrijker. De meeste mensen checken hun e-mail niet meer via de computer, maar via hun mobiel. Litmus geeft aan dat de meerderheid van de e-mails geopend wordt via de mobiel, namelijk 51%. E-mail Benchmark 2014 geeft ook aan dat ruim 42% van de unieke opens gedaan wordt via een mobile device (een mobiele telefoon of een tablet). Het zou dus niet verkeerd zijn als jouw e-mails ook leesbaar zijn op mobile devices!

Zijn jouw e-mails leesbaar op mobile devices?

Het is dus belangrijk dat je e-mails leesbaar zijn op mobile devices. Maar hoe kun je dit nou het beste doen? Het belangrijkste is om te zorgen dat je content geschikt is voor de mobiel. Gebruik daarom korte teksten, korte onderwerpregels en duidelijke links.  Zorg er daarnaast ook voor dat de call-to-action buttons makkelijk aanklikbaar zijn en gebruik een lettergrootte van minimaal 13 pixels. Zitten jouw e-mails echter niet heel gemakkelijk in elkaar? Wees niet bevreesd! Zorg er dan voor dat je e-mails omgezet worden naar een responsive design. Met een responsive design worden je berichten aangepast aan het platform waarop het gelezen wordt.

Contentmarketing

Een andere ontwikkeling die op dit moment bezig is, is dat de content in je e-mailing steeds belangrijker wordt. Je kunt trouwe klanten achter je scharen door relevante en waardevolle informatie aan te bieden. Wanneer je dit consequent volhoudt, kun je je hiermee goed onderscheiden van andere bedrijven.

Storytelling

Hoe kun je het beste zorgen voor goede content in je e-mails? Het fenomeen storytelling kan je hier bij helpen. Bij storytelling vertel je niet alleen aan je klanten welke producten je verkoopt, maar je vertelt ze ook waarom je ze verkoopt en welke oplossingen ze bieden. Laat aan je klanten zien waarom jij zo enthousiast bent over deze producten. Hiermee kunnen jouw klanten zich met jouw product of dienst identificeren en zullen ze zeker achter jouw product of dienst staan!

Video in je e-mail

Eén van de laatste ontwikkelingen die je tegenwoordig steeds meer ziet, is het gebruik maken van een video in je e-mails. Het gebruiken van video’s in je e-mail wordt steeds gemakkelijker, vooral omdat de video tegenwoordig in de e-mail zelf opgenomen kan worden. Ook wordt het tegenwoordig steeds goedkoper en gemakkelijker om een video te maken. Een erg handig idee dus!

Het is moeilijk om je direct op alle verschillende trends tegelijk te focussen. Kijk daarom wat voor jou het belangrijkste is en stel een plan op hoe je dit wilt opzetten. Wil je hierbij hulp? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wil je verder nog meer informatie over e-mailmarketing? Kijk dan op onze website.

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!