Emoji marketing inzetten voor jouw bedrijf

Geplaatst door Kelly Peters 26 juli 2017

Emoji: iedereen kent ze en iedereen gebruikt ze. In Nederland maken anno 2017 ruim 12 miljoen mensen gebruik van WhatsApp. Alle berichtjes die over en weer worden gestuurd staan bomvol met de bekende smiley faces. Ook in e-mails en op sociale media kanalen als Facebook en Instagram wordt er veelvuldig gebruikt gemaakt van emoji. Heb jij je altijd al afgevraagd waar deze gele rakkers vandaan komen? En hoe je ze het beste kunt gebruiken? Pienter heeft het voor je uitgezocht.

De eerste Emoji

Emoji zoals wij ze vandaag de dag kennen zijn ontstaan in 1999. Op het mobiele internetsysteem i-mode was er slechts ruimte voor 250 tekens per keer wanneer je een e-mail verstuurde. Shigetaka Kurita was één van de ontwikkelaars die bedacht dat het handig en makkelijk zou zijn wanneer een gebruiker zijn of haar gevoelens met één teken weer kon geven. Bovendien zou dit, dachten ze, zorgen voor minder misverstanden. Zo werd Kurita de bedenker van de eerste 250 emoji die wij vandaag de dag allemaal kennen. Wat 'emoji' eigenlijk betekent? Het woord staat voor het Japanse 絵 (e = beeld) 文 (mo = schrijven) 字 (ji = karakter).

Emoji? Houd het simpel

Hoewel emoji zijn bedacht om misverstanden te voorkomen, kan 'verkeerd' gebruik van een emoji zorgen voor miscommunicatie. Onderzoekers Miller, Thebault-Spieker, Chang Johnson, Terveen en Hecht (2015) hebben aangetoond dat ook emoji verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden. De weergave van een emoji kan namelijk verschillen per platform (bijvoorbeeld Android of Apple) en per versie van de emoji. Een afbeelding uit de blog van Miller illustreert hoe emojis van elkaar kunnen verschillen:


Ons advies wanneer je emoji gebruikt? Houd het simpel! Gebruik niet te veel verschillende emoji, of emoji die verschillende betekenissen kunnen hebben.

Emoji aan je boodschap toevoegen

Emoji zijn ontzettend populair. De University of Michigan heeft begin dit jaar onderzoek gedaan naar de populairste emoji ter wereld. Met stip op één staat de emoji die huilt van het lachen. Nummer twee is het rode hartje en op de derde plaats staat de emoji met hartjesogen. Benieuwd wat voor soort mensen emoji gebruiken? Dat hebben Wall, Kaye en Mallone uitgezocht. Zij lieten in hun onderzoek zien dat mensen die emoji gebruiken vaak als aangenaam en meegaand worden gezien. Ook toonden zij aan dat emoji gebruikers vaker sociaal ontvankelijk en empathisch aangelegd zijn dan mensen die geen emoji gebruiken.

Wil jij emoji marketing inzetten voor jouw onderneming? Houd dan rekening met de volgende punten:

  • Zorg dat je op de hoogte bent van de betekenis van de emoji. Gebruik geen emoji terwijl je niet precies weet wat deze betekent. Je wilt jouw bedrijf neerzetten als een bedrijf dat weet wat hij of zij doet en op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen. Meer leren over emojis? Bekijk eens de speciaal hiervoor opgerichte Emojipedia.
  • Gebruik emoji voor het verkrijgen van real-time engagement en reacties. Emoji worden gebruikt om de 'menselijke' kant van ondernemingen te laten zien. De juiste emoji op het juiste moment kan rekenen op veel  :-D. 
  • Houd je boodschap duidelijk. Hoewel zo'n bericht geschreven in emoji er misschien leuk uit ziet, kun je er niet vanuit gaan dat de lezer dit begrijpt of op de juiste manier opvat. Zorg er daarom voor dat jouw bericht duidelijk is en de emoji er goed bij passen.
  • Gebruik emoji alleen op gepaste momenten. Denk bij het gebruik van emoji om de context van het bericht. Gaat je bericht over een serieus onderwerp? Misschien is het dan beter om die knipogende emoji achterwege te laten.
     

Advies nodig?

Wil je graag tips over jouw emoji marketing? En wil je hulp bij het schrijven van interessante, creatieve content? Pienter staat voor je klaar! Bezoek ons kantoor in Assen. Onder het genot van een lekker kopje koffie (of thee!) bespreken wij graag met jou de mogelijkheden.

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!