Facebook: moet ik het inzetten voor mijn bedrijf?

Geplaatst door Alexander IJbema 27 mei 2014

Een vaak terugkerende vraag van onze klanten gaat over het gebruik van Facebook. Moet ik met mijn bedrijf actief worden op Facebook? En wat verstaan we dan eigenlijk onder actief zijn? Op deze twee vragen probeer ik antwoord te geven in deze blog.

Onderstaande feiten over Facebook geven een impressie van de enorme potentie die Facebook heeft:

  • Facebook is verantwoordelijk voor 32% van al het internetverkeer in Nederland.
  • Nederland telde in maart ongeveer 9 miljoen gebruikers. Dit aantal groeit nog steeds gestaag.
  • De helft van al deze gebruikers kan getypeerd worden als ‘heavy users’.
  • Een gemiddelde gebruiker van Facebook zit ongeveer 5 uur per maand op de website/app.

Het doel van het gebruik van Facebook

Ieder bedrijf kan een andere reden hebben om Facebook in te zetten. Maar ieder bedrijf wil uiteindelijk hetzelfde, namelijk meer klanten aantrekken. Er zijn vier belangrijke redenen om Facebook te gaan gebruiken:

  1. Het vergroten van de bekendheid van jouw bedrijf, oftewel de naamsbekendheid. Door berichten te plaatsen of advertentiecampagnes te verspreiden zul je meer klanten bereiken.
  2. Daarnaast kan je een heuse ‘fanbase’ aanleggen met het ‘like-systeem’ van Facebook. Door het plaatsen van berichten die interessant zijn voor jouw doelgroep kan je klanten aan je verbinden doordat ze jouw bedrijf gaan volgen (door te ‘liken’). Let wel op, het tweede doel mag niet te ver doorschieten, want dat gaat ten koste van de betrokkenheid van de Facebook-gebruikers (doel 3)
  3. Gebruik Facebook om (potentiële) klanten meer betrokken te maken. Immers, een volger die betrokken is bij uw bedrijf is veel waardevoller dan iemand die gewoon een keer op ‘like’ heeft geklikt. Met alleen ‘likes’ ben je er dus nog niet, de kunst is het vasthouden van fans door interessante berichten of aanbiedingen te blijven plaatsen en om je klanten te blijven betrekken bij je bedrijf door interactie uit te lokken.
  4. De laatste reden om Facebook voor jouw bedrijf in te zetten is er een die iedereen nastreeft: het vergroot de sales en het aantal leads. Ten minste als je met alle bovengenoemde punten rekening houdt.

Adverteren op Facebook

Je kunt via Facebook ook heel gemakkelijk adverteren en hiermee de bovenstaande doelen sneller bereiken. De grote kracht van adverteren op Facebook zit hem in de mogelijkheid tot zeer specifieke targeting. Doordat Facebook zijn gebruikers heel goed ‘kent’ kun je een heel nauwkeurig afgebakende doelgroep bereiken. Variabelen die ingezet kunnen worden zijn onder andere leeftijd, geslacht, regio en ook interesses.

Of je nu daadwerkelijk gaat adverteren of eerst via een gratis account jouw klanten probeert te bereiken, Facebook biedt zoveel potentie dat je het een kans zou moeten geven.

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!