Facebookmarketing: adverteren in de roos

Geplaatst door Alexander IJbema 9 december 2014

De advertentiemarkt en de manieren om reclame te maken dankzij de komst van internet flink veranderd. Traditionele advertentiemethoden zijn over het algemeen te vergelijken met een schot hagel, terwijl advertenties op internet vaak veel gerichter kunnen worden verspreid. Geen hypotheek-reclame tonen aan een 15-jarige en geen make-up-reclame tonen aan een mannelijke bezoeker. Dat kan helpen om je advertentiebudget een stuk efficiënter in te zetten. Eén speler heeft op dit gebied erg goede kaarten in handen: Facebook, zij kunnen je namelijk helpen om precies het publiek te kiezen dat jij wilt bereiken. We schreven al eerder over waarom je je met je bedrijf op Facebook zou moeten presenteren en gaven je een aantal tips over hoe je het beste kunt communiceren via dit social medium. Deze keer dus het laatste deel van dit drieluik over Facebook voor bedrijven: adverteren op Facebook.

Wat wil je online adverteren?

Adverteren op Facebook begin je met het opzetten van een campagne. De eerste stap die je daarvoor doet is aangeven wat je wilt promoten: een bericht op je Facebookpagina, je event, je hele pagina of wil je meer bezoekers naar je website trekken? Door bij deze stap voor de juiste optie te kiezen zorgt Facebook ervoor dat je advertentie wordt getoond aan die gebruikers bij wie de kans het grootst is dat ze helpen je doelstelling te bereiken.

Aan wie wil je je advertentie tonen?

Nadat je wat gegevens van je advertentieaccount hebt opgegeven/gecontroleerd kom je bij de stap die de grote kracht van Facebook laat zien: het aanmaken van je advertentieset. Hier kun je bijvoorbeeld kiezen waar je doelgroep woont, op welke leeftijdscategorie je je wilt richten, wat de interesses van je doelgroep moeten zijn, en welk gedrag jouw doelgroep vertoont. Daarbij laat Facebook zien of je volgens hen je doelgroep goed hebt gedefinieerd, of je niet een te ruime of krappe set aan eisen hebt samengesteld. Als je over een lijst met gegevens van bestaande klanten beschikt kun je daarmee ook je advertenties specifiek op hen richten door bijvoorbeeld hun e-mailadressen, telefoonnummers of Facebook-id’s te uploaden.

Hoeveel wil je uitgeven?

Dan wordt het tijd om over geld te praten. Hoeveel wil je uitgeven aan je advertentie-activiteiten? Je kunt een bedrag per dag opgeven of een looptijdbudget. Zo kun je de kosten voor je campagne dus erg goed in de hand houden.

Advertentie maken

Dan komt het echter werk: de advertentie opstellen. Je hebt hiervoor bij de meeste campagnedoelen de mogelijkheid om in elk geval een aantal afbeeldingen toe te voegen en een tekst. Voor elke afbeelding die je toevoegt wordt een aparte advertentie gemaakt, zodat je goed kunt zien welke afbeelding goed werkt en welke minder.

Na deze stap kun je je advertentie bestellen. Dat houdt in dat Facebook even controleert of ze je advertentie wel goed vinden. Ze beoordelen dit aan de hand van richtlijnen, zoals dat er niet teveel tekst op een afbeelding mag staan, mag verwijzen naar specifieke kenmerken van de bezoeker en geen nepknoppen mag bevatten.

Welke doelgroep wil jij bereiken?

Wil je de uitgebreide targetingmogelijkheden van Facebook ook inzetten? We helpen je er graag bij. Neem voor meer informatie over de mogelijkheden even contact met ons op!

Atlas

Hoe mooi zou het zijn als je de targetingmogelijkheden die Facebook biedt ook kunt gebruiken voor niet-Facebook campagnes? Dat moeten ze zelf ook hebben gedacht en momenteel werkt Facebook aan een dienst met de naam Atlas. Facebook heeft Atlas kortgeleden overgenomen van Microsoft. De wereld wordt nu dus gedragen door Facebook en Atlas helpt je graag bij het in kaart brengen van de resultaten van je marketingactiviteiten. Wat heb je aan Atlas ten opzichte van bestaande (online) marketing-analyse-tools? Waarin ligt de kracht van Atlas? We zetten het hier voor je op een rij.

De grote kracht van adverteren op Facebook zit zoals we hierboven schreven in de mogelijkheid om je advertenties op een zeer specifiek publiek te kunnen richten. Facebook weet namelijk erg veel van haar gebruikers en hoewel die zelf kunnen kiezen met wie informatie gedeeld wordt, kan Facebook wel al die gegevens gebruiken om persoonlijke relevante advertenties te tonen. In marketingtermen: het is het ideale platform om te targeten. Dat is een kracht die Facebook in Atlas gebruikt om nu ook buiten Facebook gericht te kunnen adverteren.

De huidige manier om online het gewenste publiek te bereiken én om te analyseren wat het effect is van je marketingcampagne is het plaatsen van cookies. Dat zijn inderdaad die bestanden waarover je nog steeds regelmatig een melding van te zien krijgt bij het bezoeken van vrij veel websites. Het nadeel van deze cookies is echter dat ze niet werken op mobiele apparaten. Het is daardoor erg lastig om potentiële klanten te volgen wanneer ze verschillende apparaten gebruiken of wanneer ze bijvoorbeeld naar aanleiding van een online advertentie offline een aankoop doen. Atlas belooft met haar holistische ad suite deze terreinen aan elkaar te koppelen zodat het gewenste publiek op het gewenste moment bereikt wordt, op welk apparaat dan ook. Daarnaast wil Atlas een veel betere inschatting van het effect van je marketinginvesteringen geven en helpt het bij het doorgronden van de route die je klant aflegt vanaf eerste contact tot aankoop, of dit nou on- of offline is.

Atlas is nog volop in ontwikkeling, maar wij houden het ondertussen voor je in de gaten zodat we je ook op dit gebied kunnen adviseren zodra de mogelijkheid zich voordoet.

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!