Fijne Feestdagen: ben jij er klaar voor?

Geplaatst door Cynthia de Groot 13 november 2019

De pepernoten liggen vanaf augustus in de winkels en de kerstafdelingen in de grote warenhuizen worden in september opgebouwd. We zijn (onbewust) al even bezig met de gezellige wintermaanden en de bijbehorende feestdagen die eraan zitten te komen. De hoogste tijd om je online marketingactiviteiten rondom de feestdagen op te starten! Maar hoe begin je? We hebben een aantal tips voor je. 

 

De ‘feestdagen’ op een rij

Laten we starten met het definiëren van de feestdagen. De term feestdagen is in dit geval breder dan de dagen die we daadwerkelijk vieren, zoals Sinterklaas en Kerstmis. Ook Black Friday en Cyber Monday nemen we in dit geval mee, omdat dit momenten zijn waarbij veel bedrijven bij kunnen aanhaken. 

De periode van de feestdagen begint eigenlijk eind oktober met Halloween. Deze feestdag is overgewaaid uit Amerika en wordt op steeds meer plekken in Nederland gevierd. Niet alleen Halloween is overgekomen vanuit ‘The States’, ook Black Friday en Cyber Monday zijn Amerikaanse uitvindingen. Ook vanuit andere werelddelen nemen we feestdagen over, zoals Singles Day (11 november) uit China. De Nederlandse bedrijven hebben deze 'feestdagen' steeds beter in het vizier en gebruiken deze momenten om fikse kortingen aan te bieden. 

Het lijkt de trend te zijn om de periode van aanbiedingen door te trekken naar bijvoorbeeld een week, zoals te zien is bij bol.com. 

Kortom, de data die je moet onthouden zijn:

  • 31 oktober - Halloween (alvast voor volgend jaar)
  • 29 november - Black Friday (vrijdag na Thanksgiving)
  • 2 december - Cyber Monday (maandag na Black Friday)
  • 5 december - Sinterklaas
  • 25 & 26 december - Eerste en tweede kerstdag 
  • 31 december - Oudjaarsdag 

 

1. Maak een marketingplan voor de feestdagen

Het klinkt wellicht als een open deur, maar toch wordt deze stap vaak vergeten. Want het is toch heel logisch dat je ‘iets’ doet met de feestdagen? Om het ‘iets’ te specificeren en ad-hoc acties te voorkomen, is het handig om het een en ander vooraf in een plan te gieten. Welke acties ga je uitvoeren, welke boodschap vertel je, met welk doel, voor welke doelgroep, via welk kanaal, tegen welk budget en hoe ga je dit allemaal meten? Zet voor jezelf alles op een rij voordat je start met de uitvoering. 

 

2. Begin op tijd 

Google Trends laat zien dat vanaf begin september mensen op zoek gaan naar activiteiten tijdens de kerstdagen. De consument is er op tijd bij dus jij ook! Begin op tijd met het voorbereiden van je online campagnes. Maak bijvoorbeeld een remarketinglijst aan, zodat je deze data op een later moment kunt gebruiken om je advertenties op te targeten.  

 

3. Wees trouw aan je eigen bedrijf

Heb je een leuke actie bedacht voor Facebook rondom de feestdagen? Of een e-mailcampagne? Leuk! Denk er wel om dat je de inhoud relevant houdt en passend bij je merk / bedrijf. Een actie uitzetten alleen maar omdat ‘het moet’ of omdat ‘de rest het ook doet’ gaat niet werken. Koppel de content altijd aan je eigen merk en identiteit, het geoefende oog van de consument prikt er namelijk zo doorheen. 

 

4. Steek je website in een feestdagen jasje

Wat voor campagne je ook opzet, het leidt allemaal weer terug naar je website. Zorg ervoor dat je website de sfeer uitstraalt van dat moment en aansluit bij de acties die je hebt lopen. Vergeet niet om een duidelijke CTA op een prominente plek te zetten, zodat de actie niet over het hoofd gezien wordt. Besteed hierbij minstens zoveel aandacht aan je mobiele website; in 2018 werd ruim 40%  van de online aankopen in deze periode mobiel gedaan.

 

5. Het houdt niet op na kerstmis

De piek lijkt uit te doven na de kerstdagen. Maar vergis je niet: juist na de kerstdagen liggen er nog kansen. Tussen kerst en oud & nieuw zijn er veel mensen vrij van het werk, waardoor er tijd en rust is om bijvoorbeeld online te gaan shoppen. Lag er een cadeaukaart onder de kerstboom, dan is dit de perfecte periode om deze uit te geven. Het kan dus lonen om je inspanningen tot en met januari in te zetten. Blijf je inspanningen goed meten en bepaal of het, ook nog in januari, de investering waard is. 

 

Heb je hulp nodig bij je online marketing rondom de feestdagen of andere opmerkingen? Neem contact met ons op!

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!