Geef jouw teksten een boost met triggerwoorden

Geplaatst door Stefan Stuursma 8 mei 2020

De wijze waarop je een tekst schrijft, heeft enorm veel invloed op je lezer. Je wilt dat de lezer een bepaalde actie uitvoert. Door de juiste woorden in te zetten, pak je zonder moeite de aandacht van jouw lezers en laat je ze niet meer los. Maar welke woorden zetten aan tot actie en wanneer zet je wat in? Gebruik triggerwoorden en til je teksten naar het volgende niveau!

Kies je woorden zorgvuldig uit

Het schrijven van een pakkende tekst is geen gemakkelijke taak. Je moet toveren met woorden om een interessant en fris verhaal op tafel te brengen dat meer lezers weet te pakken. Een belangrijk hulpmiddel om daar te komen, is door zogenoemde triggerwoorden te gebruiken.

Veel woorden dragen een bepaalde emotionele lading met zich mee. Deze lading kan zowel positief als negatief zijn. Triggerwoorden kunnen ervoor zorgen dat de actie die jij voor ogen hebt uiteindelijk wordt uitgevoerd, zoals het achterlaten van gegevens, inschrijven voor de nieuwsbrief of het doen van een aankoop. 

Zo is het mogelijk dat je iemand met een ongelukkige woordkeuze negatief beïnvloedt of zelfs beledigt, zonder dat je het doorhebt. Door in plaats daarvan op het juiste moment positieve prikkels te geven aan lezers, motiveer, inspireer of activeer je mensen juist. Bijvoorbeeld:

  • Wil je beter leren schrijven? Lees dan deze tips.
  • Wil je jouw schrijven naar een hoger niveau tillen? Deze exclusieve tips helpen je om gemakkelijk de beste teksten op papier te zetten.

Welk van de twee bovenstaande voorbeelden spreekt jou het meeste aan?

Kleine verschillen, grote effecten

Van de twee oproepen springt de tweede regel er zonder twijfel tussenuit. Dat komt door het gebruik van bepaalde woorden die de aandacht van de lezer trekken en een verwachting scheppen; de triggerwoorden. Je laat een bepaalde nieuwsgierigheid ontstaan, waardoor mensen sneller de rest van je tekst onder ogen nemen. Daarbij roep je een heleboel positieve associaties op met woorden als ‘exclusief’, ‘gemakkelijk’ en ‘beste’.

Je geeft je boodschap op die manier een extra toegevoegde waarde mee, waardoor jouw doelgroep sneller geïnteresseerd is. Het is slechts een duit uit het zakje met triggerwoorden die jouw oproep of tekst net even die extra kick geven om je lezers succesvol voor je te winnen.

Aan wat voor woorden moet je denken?

Je kan grofweg drie verschillende triggerwoorden onderscheiden:

Woorden die positieve emoties veroorzaken

Door het lezen van dit soort woorden krijgt de lezer een goed gevoel. Deze woorden creëren voor een vrolijke sfeer en zijn geschikt om aan je merk te koppelen. Het woord 'ja' is het meest simpele positieve woord dat je kan bedenken. 'Ja' impliceert dat iemand een keuze kan maken om een persoonlijke investering te doen. Daarnaast kun je woorden gebruiken die met de toekomst te maken hebben (zoals doel of streven) of woorden die kwaliteit en succes uitstralen (bijvoorbeeld exclusief, sterkste of beste). 

Woorden die negatieve emoties veroorzaken

Deze woorden veroorzaken een negatief gevoel: emoties zoals woede, angst, verdriet. Je kan ze gebruiken om het probleem dat je oplost met je dienst of product te beschrijven. Een negatieve inslag hoeft niet een negatief beeld te betekenen. Je kunt juist de aandacht trekken door van een negatief iets een positieve ervaring maken. Denk aan woorden zoals dwarszitten, ergernis of bezorgd. Let wel: bij de triggerwoorden die negatieve emoties veroorzaken is het belangrijk dat je juist een oplossing biedt. 

Transactionele triggerwoorden

Transactionele triggerwoorden werken erg goed om jouw product, dienst of content kracht bij te zetten. Denk aan woorden als gratis (daar zijn wij Nederlanders immers dol op), gloednieuw, direct, snel, bijna op. Door dergelijke woorden te gebruiken speel je in op bijvoorbeeld de onmiddelijke behoeftebevrediging die mensen vaak hebben of geef je een bepaalde urgentie aan je product of dienst. 

Ga zelf aan de slag

Pienter heeft een handige lijst met triggerwoorden opgesteld, zodat jij in een oogopslag ziet hoe je jouw teksten een boost kunt geven. Heb je zelf nog aanvullingen of onze lijst in de praktijk toegepast en succes mee gehad? Laat het ons weten, vinden we leuk. 

Heb je nog vragen over het gebruik van triggerwoorden? Of ben je nieuwsgierig wat je met goede teksten kunt bereiken met jouw bedrijf? Neem dan gerust contact met ons op. Wij voorzien je graag van advies! Lees ook meteen onze andere blogs vol handige tips en andere belangrijke ontwikkelingen.

 

Zijn we geknipt voor elkaar?

Succes boeken we samen. Daarom is het voor ons het allerbelangrijkste dat we prettig kunnen samenwerken, de juiste klik hebben. Dat we elkaar als partners zien en kijken naar morgen én verder vooruit.

Verwacht niet van ons dat we kunnen toveren. We beloven ook geen snel resultaat. We beloven je wel dat we gaan uitzoeken wat voor jou werkt (en wat niet). Daar stoppen we onze ziel en zaligheid in. En heel veel plezier.

Pienter is een match als:

  • Je zoekt naar een duurzame samenwerking
  • Je zoekt naar een partner die je versterkt
  • Je begrijpt dat we al doende samen leren
  • Je zoekt naar een partner, niet een leverancier
  • Je graag tijd en moeite steekt in een prettige samenwerking
  • Je een partij zoekt die verder denkt dan het gevraagde
  • Je openstaat voor een kritische blik

We werken graag met

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!