Google gebruikt mobiele laadtijd als rankingfactor

Geplaatst door Arjan Hijlkema 18 januari 2018

Wat al enige tijd in de lucht hing is onlangs door Google bevestigd. Medio dit jaar gaat Google de laadtijd van websites voor mobiele zoekopdrachten meenemen als rankingfactor. De update -door Google zelf ‘Google’s Speed Update’ genoemd- zal vanaf juli actief zijn. Moeten we nu massaal in paniek raken? Ik vertel je graag meer over de gevolgen van Google’s recente aankondiging.

The need for speed

Voor Google is de gebruikerservaring van groot belang. Onderzoek laat zien dat een gemiddelde pagina pas na 22 seconden volledig is geladen. Hetzelfde onderzoek laat zien dat ruim de helft van alle bezoekers al na 3 seconden is afgehaakt. De snelheid van de website die gebruikers raadplegen vanuit een mobiele zoekopdracht, moet dus ook aansluiten bij de ervaring die Google als zoekmachine biedt. De laadtijd op mobiel zal echter een rankingfactor worden met niet al teveel gewicht. Dat wil zeggen, het weegt mee, maar de relevantie van de content zelf blijft voor Google nog altijd de meest belangrijke factor. In de praktijk kan een langzamere website dus boven snellere concurrenten in de zoekresultaten eindigen. De algoritme-update is vooral bedoeld jou als website-eigenaar bewust te maken om ook aan de gebruikerservaring op jouw website te werken, waar de laadtijd dus een groot aandeel in heeft.

Je kunt je website testen via Google Pagespeed Insight om te zien hoe Google de laadtijd ervaart.

Kort samengevat

De ‘Speed Update’ in hoofdlijnen:

  • Vanaf juli 2018 gaat Google voor mobiele zoekopdrachten de laadtijd van websites (en pagina’s) meenemen als rankingfactor.
  • Het heeft alleen gevolgen voor websites die een slechte gebruikerservaring geven qua laadtijd en zal alleen een klein percentage van alle zoekopdrachten beïnvloeden.
  • De intentie van de zoekopdracht blijft voor Google een sterk signaal. Een langzamere website kan nog steeds goed scoren als het goede, relevante content bevat.

 

Benieuwd naar de performance van je website?

Relevante content blijft nog altijd de belangrijkste rankingfactor. Wel raden we je aan kritisch te kijken naar de gebruikerservaring van je website, zoals de laadtijd. Wil je dat we jouw website eens onder de loep nemen? Vraag dan een vrijblijvende check aan en ontvang onze bevindingen in een beknopt rapport.

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!