Google Keen: het nieuwe Pinterest?

Geplaatst door Femke van der Bij 24 november 2020

Net voor de zomer van 2020 lanceerde Google in alle stilte een nieuw sociaal netwerk: Google Keen. Machine learning wordt ingezet om automatisch content rond een specifiek onderwerp te vinden. Op het eerste gezicht heeft het platform veel weg van Pinterest, maar werkt het ook hetzelfde? Zo ja, wat is dan eigenlijk de toegevoegde waarde van dit nieuwe platform? Lees snel verder en kom erachter wat Keen is en voor jou kan doen.

 

Google wordt steeds socialer

Het nieuwe netwerk werd ontwikkeld door PAIR en Area 120. Die laatste is een experimentele dochter van Google. PAIR houdt zich dan weer bezig met artificiële intelligentie. CJ Adams, mede-oprichter van Keen, schrijft in zijn blog dat het idee voor het netwerk ontstond toen zijn vrouw informatie, links en meer over haar hobby met vogels wilde delen met hem. Adams besloot samen met drie andere Google-teamleden dat ze een service wilden maken waarmee het delen van informatie en bronnen over hobby's gemakkelijker werd. Volgens Adams is Keen een alternatief voor gedachteloos browsen op online feeds. Gebruikers van Keen kunnen content delen rond een bepaald onderwerp. Andere gebruikers kunnen die contentverzamelingen dan weer volgen. De bedoeling is dat er zo een gemeenschap ontstaat van gebruikers.

Het is echter niet de eerste keer dat Google een sociaal netwerk lanceert. In 2011 begonnen ze met Google Plus. Dat netwerk begon met een flinke hype, maar werd in 2019 na een langzame dood offline gehaald. Google hield dan ook lange tijd stil dat ze bezig waren met een nieuw sociaal netwerkproject.

“Google Keen is een thuis voor jouw interesses: een plek om ze te laten groeien, ze te delen met dierbaren en dingen te vinden die helpen om dit kostbare leven te laten tellen.”

 

Get Keen

Keen is beschikbaar voor webbrowsers via Staykeen.com en Android. Het is helaas op dit moment nog niet beschikbaar voor iOS. De interface van Keen is in het Engels, maar het systeem herkent talen en geeft op basis hiervan ook contentsuggesties in dezelfde taal. Je kunt dus gewoon in het Nederlands je interesses doorgeven en keens aanmaken. Om Keen te gebruiken moet je inloggen met je Google-account. Als je Pinterest gewend bent, dan is de kans groot dat je ook gemakkelijk je weg vindt op dit nieuwe platform. Om een nieuwe keen aan te maken kies je eerst een titel. Stel: je bent geïnteresseerd in contentmarketing. Dan vul je dit in bij het eerste vak. Vervolgens klik je op ‘volgende’.

Je ziet in het volgende scherm een reeks Google-zoekgerelateerde weblinks op basis van je titel. Klik of tik op de links die het relevantst zijn voor jouw interessegebied. Vervolgens klik je op het vak ‘maken’. Je kunt nu nog een omslagfoto en beschrijving toevoegen et voilà: je eerste keen is aangemaakt.  

Je kunt handmatig nieuwe foto's, links of zelfs teksten toevoegen aan je keen via de knop ‘+add’. Via ‘edit’ kun je andere gebruikers uitnodigen om medebeheerder van de keen te worden. Verder kun je nog aangeven voor wie je keen zichtbaar is en hoe vaak je nieuwe content wilt ontvangen. Ten slotte is er nog een knop ‘share’, waarmee je de link van je keen gemakkelijk naar iemand kunt sturen.


Keen is verdeeld in drie secties:

  • Gems: hier vind je de door jouw opgeslagen content
  • Explore: hier vind je alle relevante content die Keen voor je heeft gevonden
  • Zoeken: in dit gedeelte kun je de zoekopdrachten bijwerken
     

 

Wat is het verschil tussen Google Keen en Pinterest?

Op het eerste gezicht ziet Google Keen eruit als een uitgeklede versie van Pinterest. Toch verschilt de content behoorlijk van elkaar. Pinterest werkt voornamelijk met style en sfeerbeelden, waardoor je soms uren aan het pinnen en scrollen bent. Alles wat je pint, is in principe afkomstig van andere websites of gebruikers. Google Keen kun je meer zien als een hulpmiddel om tekstuele content verzamelen in jouw interessegebied. Dat kan om van alles gaan, zoals bijvoorbeeld interieur, voetbal of koken. Op basis van deze hoofdonderwerpen biedt Keen content aan die hierop aansluit. In tegenstelling tot Pinterest, kun je op Google Keen veel meer dan webinhoud aan je contentverzamelingen toevoegen. Je kunt bijvoorbeeld naast teksten, ook links en afbeeldingen opslaan. Per onderwerp kun je aangeven hoe vaak je een melding wilt ontvangen van nieuwe content. Dit kan tot maximaal twee keer per week.
 

Is Google Keen interessant voor bedrijven?

Op dit moment lijken alle zoekopdrachten op dit nieuwe sociale netwerk organisch te zijn. En dat is wel een belangrijk verschil met Pinterest. Daar is het namelijk al wel mogelijk voor bedrijven om te adverteren. In september voegden ze bovendien nog verhaalpins toe. Verder werkt Pinterest op dit moment aan een bijgewerkt analysedashboard.

Op dit moment lijkt Keen dus nog redelijk achter te lopen op Pinterest op het gebied van advertentiemogelijkheden. Alle zoekopdrachten zijn organisch, zonder mogelijkheid voor betaalde berichten. Dat betekent echter niet dat dit in de toekomst niet zal gebeuren. Hoewel Keen omschreven wordt als middel om het eindeloos scrollen te verbreken en gebruikers te laten concentreren op wat hen echt gelukkig maakt, is het natuurlijk ook een manier voor Google om de markt van Pinterest te betreden. Voor merken is Google Keen een nieuwe creatieve manier om doelgroepen te bereiken. Bovendien kun je met Keen een unieke kijk in zoekmachinegedrag krijgen door middel van de suggesties die Google gebruikt om content te leveren.

Toegevoegde waarde van Google Keen

Google Keen is ontworpen als een experiment en staat momenteel nog in de kinderschoenen. Is het een heel origineel concept? In principe niet. Bijna elke social media-feed die je bekijkt, probeert de inhoud op de een of andere manier aan je interesses aan te passen. Maar de expertise van Google en het gebruik van een geavanceerd zoekalgoritme onderscheidt Keen van Pinterest. Naarmate de collectie groeit, wordt Keen slimmer en suggereert gerelateerde content. Terwijl dit bij Pinterest niet het geval is. Aangezien de lancering redelijk stilletjes verliep, heeft het platform nog weinig gebruikers. En dat kan in je voordeel werken. Terwijl andere merken straks beginnen met het opbouwen van hun keens, heb jij al een goedgevuld account, volgers en een plan om verkeer naar je andere items te leiden.

Heb je vragen over dit artikel? Aarzel niet, maar zoek gerust contact met ons. Mochten er nog belangrijke ontwikkelingen zijn, dan hoor je dat natuurlijk via onze blogs!

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan!

Wij nemen je website onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!