Minder precieze zoekwoorddata in de Keyword Planner

Geplaatst door Erik Lohuis 16 september 2016

Om een goed vindbare website te maken, moet je goed in kaart brengen waar internetgebruikers precies op zoeken. Welke zoektermen gebruiken ze? Belangrijk hulpmiddel daarbij is de Google Keyword Planner. Deze tool geeft op basis van jouw input een overzicht van zoekwoorden waarop mensen zoeken en hoe vaak ze dat doen. Google had deze tool met name ontworpen voor Google AdWords-adverteerders. Immers, hoe meer termen waarop adverteerders inzetten, des te meer geld in het laatje van Google. 

Google beperkt de mogelijkheden voor het grote publiek

Echter, veel mensen gebruikten deze tool ook om te bepalen op welke woorden je in moet zetten voor de gratis resultaten. Maar daar heeft Google inmiddels een stokje voor gestoken: de tool laat alleen nog aan Google AdWords-adverteerders precieze waarden zien. Gebruikers die niet (genoeg) adverteren krijgen een vrij grote bandbreedte te zien, zoals 100.000 - 1 miljoen zoekopdrachten. Het is nu niet meer duidelijk hoeveel zoekopdrachten er precies per maand worden uitgevoerd. Gewone gebruikers van de Keyword Planner kunnen daardoor de geboden informatie niet langer gebruiken om de structuur van de website in te delen en daarbij de nadruk te leggen op de veelgebruikte termen.

Teveel bots

Als officiële reden geeft Google aan dat de Keyword Planner teveel werd gebruikt door bots. Een plausibele reden, maar tegelijkertijd drijft deze ontwikkeling de website-eigenaren wel richting Google AdWords. Google Keyword Planner is dus niet meer gedetailleerd beschikbaar voor het grote publiek.

Wil jij wel in meer detail weten hoe mensen zoeken zonder te moeten adverteren? Zet dan ons aan het werk met een zoekwoordanalyse. Wij krijgen wel precieze data terug en we helpen je graag bij de optimale inrichting van je website! Neem contact met ons op voor meer informatie.

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!