Google pakt door: ‘Mobile-first indexing’ van start

Geplaatst door Arjan Hijlkema 28 maart 2018

Wereldwijd spenderen we gemiddeld twee uur van de dag op ons mobieltje. We hebben dan ook bijna 24/7 interactie met bedrijven. In het openbaar vervoer, thuis op de bank en (hopelijk voor je baas) in je pauze. Ongeveer 80% gebruikt een smartphone om zich online te oriënteren. Niet zo gek dus dat Google de mobiele gebruiker steeds beter wil bedienen. De meest gebruikte zoekmachine in Nederland start vanaf heden met het zogeheten ‘Mobile-first indexing’. Wat dit voor jou betekent leg ik je graag uit.

Het veranderde online landschap

Tegenwoordig zijn we met ongeveer 3 apparaten verbonden met het internet. Vaak is dit een computer, mobiel en tablet. Dat was ‘vroeger’ alleen een computer. Elke website was dus ook toegespitst op het bekijken van die website op een monitor. Met de komst van de smartphones en tablets waar je ook mee op internet rond kan neuzen is dit landschap drastisch veranderd. Waar je op desktop kan uitpakken met prachtige designs en mooi opgemaakte content, moet dat op een smartphone samengepakt worden tot hapklare brokjes in slechts een fractie van de breedte die je op een monitor hebt.

Als het goed is, heb je jouw bedrijfswebsite voor mobiele gebruikers aangepast. Sommige bedrijven gebruiken een aparte mobiele versie, bijvoorbeeld m.ns.nl. Andere websites zijn responsive gemaakt, deze schalen automatisch mee op elk apparaat. De getoonde inhoud is dan vaak hetzelfde. Google gebruikte tot op heden de desktopversie van elke website voor het bepalen van de rankings op mobiel. Als je website op desktop en mobiel identieke content laat zien zal er weinig veranderen. Maar er zijn ook veel websites waarvan de mobiele variant aanzienlijk minder content toont dan de desktopversie. Om grote verschillen tegen te gaan gaat Google vanaf heden de rankings voor alle platformen bepalen aan de hand van de mobiele versie. Niet zo vreemd gezien de 80% die hun smartphone gebruikt als ze online gaan zoeken.

Google is dus gestart met wat ze zelf noemen: Mobile-first indexing. Dit betekent dat Google als mobiele bezoeker naar je website kijkt, en op basis daarvan gaat bepalen hoe relevant jouw inhoud is voor zowel mobiele gebruikers als desktopgebruikers.

Mobile first indexing


Wat verandert er voor mij?

Als je al een goede mobiele gebruikerservaring biedt met je website en de content identiek is voor zowel desktop als mobiele gebruikers, dan verandert er niet veel. Wanneer jouw mobiele versie uitgekleder is en minder content toont kan dit wel gevolgen hebben. Wij adviseren om de informatievoorziening op desktop en mobiel gelijk te trekken.

Snelle check:

  • Ik heb alleen een desktopversie: geen verschil. De mobiele versie is voor Google gelijk aan de desktopversie.
  • Ik heb een responsive website: geen verschil. De mobiele versie is voor Google gelijk aan de desktopversie.
  • Ik heb een speciale mobiele website (bijvoorbeeld m.website.nl): Google zal de mobiele variant gebruiken voor indexering.
  • Ik toon dynamische content op basis van devices: Google zal de mobiele variant gebruiken voor indexering.
     

Goed om te weten:

  • Wanneer de mobiele versie van je website minder content bevat dan de desktopversie, kan dit betekenen dat Google minder goed kan bepalen voor welke onderwerpen jouw website relevant is voor mobiele gebruikers.
  • Deze nieuwe methode betekent niet dat mobielvriendelijke websites ineens een rankingvoordeel krijgen.
  • Content die niet persé mobielvriendelijk is, kan alsnog de voorkeur krijgen in mobiele zoekopdrachten als deze content het meest relevant is.

 

Benieuwd hoe jouw website scoort op mobiel?

Twijfel je of jij jouw mobiele bezoeker optimaal bedient? Neem gerust eens contact op met onze online specialisten. We nemen je website onder de loep en vertellen je graag hoe Google jouw mobiele versie interpreteert.

 

Bron mobiele inzichten: Think With Google

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Gratis Online Marketing Check

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!