Google Optimize: de booster voor conversies

Geplaatst door Erik Lohuis 11 april 2017

Enige tijd geleden had Google het al aangekondigd, en nu is het eindelijk zover: Google Optimize is beschikbaar gesteld. Meer weten over deze handige gratis tool van Google? Lees dan snel verder.

Google Optimize: de gratis optimalisatietool

Google Optimize is een gratis optimalisatietool van Google om conversies op een website te verbeteren. Dit is niet de eerste optimalisatietool die Google uitbracht. Eerder kwam Google al met de Google Optimize 360. Deze tool was alleen beschikbaar als betaalde dienst. De nieuwe gratis optimalisatietool, Google Optimize, bevindt zich nu nog in de beta-versie. Desondanks is hij al zeer goed toe te passen op websites. Wij nemen Google Optimize in deze blog voor jou onder de loep.

Wat kun je met Google Optimize?

Google Optimize biedt je de mogelijkheid om verschillende testen uit te voeren op jouw website zodat je vanuit daar kunt optimaliseren. Denk hierbij aan A/B testen, multivariate testen, redirect/splitrun, het voorstellen van targeting opties op basis van geografische- en gebruikskenmerken en het instellen en analyseren van doelen uit Google Analytics. Dit natuurlijk met als doel om meer conversies te behalen. Het is mogelijk om Google Optimize te koppelen aan Google Analytics: de resultaten van de testen worden hierdoor overzichtelijk weergegeven in Google Analytics en in Google Optimize. Met deze koppeling kun je eenvoudig doelen opstellen waarmee vervolgens getest kan worden.

Verder biedt Google Optimize de mogelijkheden om te bepalen welke bezoekers de test te zien krijgen. Net als in andere tools is het mogelijk om dit te doen op basis van url, custom javascript, cookies en verkeersbronnen. Een bijkomend voordeel is dat Google Optimize, door de koppeling met Google Analytics, de mogelijkheid biedt om (bijna) alle gegevens die je meet in Google Analytics te gebruiken. Denk hierbij aan alles wat Google over bezoekers weet en meet bij een bezoek op een pagina: het type apparaat dat gebruikt wordt, de geografische gegevens en het tijdstip van bezoeken. Dit zijn waardevolle gegevens die je vervolgens weer kunt gebruiken voor het optimaliseren van je website.

Een zeer gebruiksvriendelijke tool

Het gebruiken van Google Optimize is zeer gemakkelijk. De installatie is namelijk eenvoudig. Om het programma te installeren voeg je een code toe aan je website en installeer je de een Optimize extensie in Chrome. Vervolgens kun je een experiment aanmaken. Ook als de test is uitgevoerd, zijn de resultaten overzichtelijk in te zien in Google Optimize. Doordat je precies ziet wat wel of niet goed presteert op de pagina, weet je wat geoptimaliseerd moet worden om betere resultaten te behalen en conversies te behalen.

Nieuwsgierig geworden naar wat conversie optimalisatie voor jouw website kan betekenen? Neem dan contact met ons op! Wij denken graag met je mee over verschillende manieren om jouw conversies te boosten.

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!