Google Panda 4.0-update

Geplaatst door Erik Lohuis 5 juni 2014

We krijgen er zo langzamerhand zelf ook zwarte kringen van om onze ogen: de Google Panda die ons blijft achtervolgen. Eind mei was het er weer tijd voor: een nieuwe en deze keer grote Panda 4.0-update. Wat voor gevolgen heeft het, waar moet je op letten en welke partijen hebben er, nu de balans opgemaakt is, last van gehad?

De Panda 4.0-update: wat houdt 'ie in?

Matt Cutts, de SEO-goeroe van Google kondigde op 20 mei op Twitter aan dat de nieuwste Panda-update vanaf die dag zou worden uitgerold:

Panda is een deel van het algoritme van Google dat kijkt naar kwaliteit van websites. In dit algoritme zitten verschillende factoren waar Google naar kijkt om een volgorde in de zoekresultaten te bepalen. Ze zijn altijd aan het algoritme aan het sleutelen en voeren dan ook regelmatig, vaak maandelijks, refreshes uit.

Deze Panda 4.0-update van eind mei is echter een grote. Ongeveer 7,5% van alle Engelstalige zoekopdrachten zullen na de update een ander resultaat krijgen dan ervoor. Daarmee is het dan ook de grootste update sinds augustus 2011.

Wat er precies veranderd wordt, is nooit bekend. Dat wordt voor alle SEO-specialisten weer testen en uitproberen de komende tijd. Maar uiteraard ligt het altijd in het verlengde van het optimaliseren van de zoekresultaten: de bezoekers relevante en goede content geven, van een hoge kwaliteit.

Wie stijgt en zakt?

Grote SEO-partijen, zoals Searchengineland en Searchmetrics doen bij dit soort grote updates onderzoek naar grote partijen die positieve of negatieve gevolgen van de update ondervinden. Ask.com en Ebay.com zijn volgens geruchten de verliezers, meer hierover lees je in het blogje van Searchmetrics.com.

Weinig originele en eigen content, dat is vaak de reden van een daling.

Waarom?

Waarom blijft Google steeds nieuwe updates uitrollen, vraag je je misschien af? Om de zoekresultaten nog relevanter te maken, is vaak het antwoord. Bij de Panda-updates gaat het om kwaliteit. De websites met content van slechte kwaliteit worden hierdoor lager in de ranking gezet.

Wat moet je er zelf aan doen om niet geraakt te worden door een van deze updates? Eenvoudig: een goede website maken met je eigen, unieke content. Deze voor de gebruiker schrijven en goed indelen. Als je geen duplicate content op je website hebt staan en niet specifiek content schrijft om in de zoekmachines te scoren, dan is de kans klein dat je in de zoekresultaten zakt door een update van Google.

Ben je toch benieuwd of het voor jou gevolgen heeft gehad? Kijk dan eens in de je statistieken naar de bezoekers die vanuit het organische verkeer op je website terecht zijn gekomen. Zijn die sterk gedaald of gestegen vanaf eind mei? Dan is de kans groot dat je geraakt bent door de update. 

Wil je meer informatie over zoekmachine marketing en hoe je je het beste kunt wapenen tegen de updates van Google? Neem dan gerust eens contact met ons op!

 

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!