Google verandert weergave van meta descriptions: wat betekent dit voor mij?

Geplaatst door Kelly Peters 11 december 2017

Misschien was het je al opgevallen: de Google snippets zijn langer geworden. In dit blog leggen we je uit wat er precies veranderd is én wat dit betekent voor jouw online marketing.

Wat is de Google search snippet ook alweer?

De Google search snippet, ook wel de description meta tag of de meta description genoemd, is de beschrijving van een pagina die je ziet onder de URL in de organische zoekresultaten. De search snippet geeft een beschrijving van het resultaat, wat de zoeker helpt om te zien hoe dit resultaat gerelateerd is aan zijn of haar zoekopdracht.


Hieronder zie je een voorbeeld van een search snippet:

Voorbeeld van een meta description

 

Wat heeft Google veranderd en waarom?

Google heeft de weergave van haar search snippets veranderd: ze zijn langer. Voorheen was de maximale lengte van een snippet 160 characters. Volgens RankRanger kunnen search snippets nu maximaal tussen de 160 tot 230 karakters lang zijn. Hoe ze worden weergegeven hangt af van de zoekopdracht die de gebruiker invoert. De reden dat Google dit heeft gedaan? Zij willen gebruikers altijd een duidelijke beschrijving van een zoekresultaat kunnen geven. Dit betekent dat een search snippet nu niet altijd 230 karakters lang zal zijn in de organische zoekresultaten: een langere snippet wordt alleen weergegeven wanneer de zoekopdracht hierom vraagt. Oftewel: een langere snippet wordt dynamisch gegenereerd wanneer Google denkt dat de gebruiker hier behoefte aan heeft.

 

Dit is een voorbeeld van een langere search snippet:


Wat betekent dit voor mij?

Moeten we nu met z'n allen snel onze meta beschrijvingen uit gaan breiden? Het antwoord is nee. Google's woordvoerder Danny Sullivan raadt het zelfs af om je meta tags langer te maken. Hij zegt hierover: ''Breid niet je beschrijvingen uit. Dit is meer een dynamisch proces.'' Google kiest er namelijk niet altijd voor om de handmatig ingevoerde metabeschrijving voor haar zoekresultaten te gebruiken. In sommige gevallen gebruikt Google hiervoor een stuk uit de content van de pagina. Ook in het geval van deze dynamisch gegenereerde, langere snippets. Het uitbreiden van jouw meta descriptions zou op dit moment dus verspilde moeite zijn.

Pienter: voor al jouw online marketingvragen

Heb jij na het lezen van deze blog nog vragen over de nieuwe weergave van de meta description? Of heb je andere online marketingvragen? Wij helpen je graag. Neem contact met ons op voor een afspraak. We zien je graag terug voor een goed gesprek, uiteraard met een goede kop koffie, op ons kantoor in Assen!

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!