Google verwijdert advertenties uit de rechterkolom

Geplaatst door Sumitra Otter 22 februari 2016

Google heeft de pagina's met zoekresultaten grondig aangepast: de rechterkolom met advertenties is verdwenen. Normaal gesproken worden aan de rechterkant van de zoekresultaten relevante advertenties getoond, maar deze zijn nu boven- en onderaan de pagina te zien. De wijziging geldt op dit moment nog niet voor alle zoekresultaten. De verandering zou door Google zijn doorgevoerd om de resultaten voor de gebruikers overzichtelijker te maken. Of dit daadwerkelijk het gevolg is, valt nog te bezien.

Wat betekent dit voor SEO en SEA?

De gevolgen voor SEO en SEA zijn in ieder geval wel groot. Google heeft voor de algemene zoektermen waarop veel gezocht wordt (bijv. 'hotel in Amsterdam' en ' autoverzekering') nog een verandering doorgevoerd: bovenaan de pagina staat in dat geval vier advertenties in plaats van drie. Bij specifieke zoektermen blijft Google drie advertenties tonen, maar bij algemene zoektermen ziet de gebruiker eerst vier advertenties voordat de organische zoekresultaten worden getoond. Hierdoor wordt de kans dat de bezoeker eerst op een advertentie klikt, veel groter. Ook al staat jouw pagina bovenaan, de bezoeker zal eerst verder door moeten scrollen en dat maakt de drempel hoger om op een organisch zoekresultaat te klikken. Ook voor SEA heeft deze ontwikkeling gevolgen. Niemand wil onderaan staan met een advertentie. Hierdoor worden de advertenties bovenaan de pagina duurder.

Verbetering voor de gebruiker

Op het eerste gezicht lijkt de verdwijning van de rechterkolom niet een positieve ontwikkeling, maar volgens Google is het echt verbetering voor de gebruiker. Aan de rechterkant wordt nog wel de Google Shopping results getoond, dus helemaal leeg blijft de rechterkant niet. Op de mobiele versie worden de Shopping resultaten bovenaan de pagina getoond, gevolgd door twee of drie advertenties waarna de organische zoekresultaten volgen. Wat dat betreft lijken de desktop resultaten en de mobiele resultaten veel meer op elkaar. Voor de gebruiker is dit overzichtelijker.

Uiteindelijk effect

Wat het uiteindelijke effect voor SEO en SEA is, moet in de komende tijd blijken. Dan zullen we zien wat voor gevolgen de wijziging heeft. Feit blijft wel dat de online marketingstrategie voor algemene zoektermen moet worden aangepast.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Of ben je benieuwd hoe je SEO en SEA kunt inzetten voor jouw website? Neem contact op met Pienter.

 

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!