Haal alles uit je website: verbeter jouw content

Geplaatst door Sumitra Otter 2 maart 2016

Een website is nooit af. Sterker nog, je kunt vrijwel iedere dag iets verbeteren aan je website. Bijvoorbeeld de content: deze kun je optimaliseren en verrijken. Wij leggen je in dit blog uit hoe je dit aanpakt.

Content optimaliseren

Voor zoekmachine optimalisatie is heldere content een must. Deze moet zo goed mogelijk geoptimaliseerd worden om zo hoog mogelijk in Google of een andere zoekmachine te kunnen scoren. Content optimaliseren doe je door bepaalde zoektermen in je tekst te verwerken. Wij kunnen je natuurlijk helpen met het optimaliseren van jouw content.

Heb je dit al gedaan? Mooi! Dan ben je klaar voor de volgende stap: het verrijken van de content.

 

Content verrijken

Wist je dat bezoekers van een website binnen 10 seconden bepalen of zij op deze website willen blijven of niet? Maar zij kunnen binnen die tijd nooit een complete tekst lezen. Ze scannen daarom een pagina. Mensen zijn nu eenmaal nogal visueel ingesteld.

Om een pagina zo goed mogelijk scanbaar te maken kun je je content verrijken op twee manieren: het aanpassen van de opmaak van je tekst en met grafische elementen.

 

Opmaak van de tekst

Je kunt nog zo'n goede tekst hebben geplaatst, maar als deze niet overzichtelijk is, klikt de bezoeker zo weg. Met een aantal handige trucs kun je de opmaak van de tekst aanpassen en zo de content eenvoudig scanbaar maken.

  • Opsommingen
    Met opsommingen kun je veel informatie overzichtelijk presenteren. Het leest prettig en de lezer weet gauw waar hij aan toe is.
     
  • Headers
    Headers zijn bedoeld om jouw tekst te structureren. Door kopjes, tussenkopjes en subkopjes breng je duidelijk aan wat er in jouw tekst te lezen is.
     
  • Tabellen
    Gebruik tabellen om bijvoorbeeld cijfers, zoals afmetingen en prijzen overzichtelijk te presenteren.
     
  • Quotes
    Door het gebruik van quotes worden grote lappen tekst afgewisseld met relevante, aansprekende quotes. Bijvoorbeeld van klanten, bekende personen of juist van jezelf.
     

Voorbeeld

Als voorbeeld nemen we dit blog. De linkerpagina bestaat alleen uit kale tekst en is behoorlijk lastig te lezen. De rechterpagina is verrijkt met headers en opsommingen en daardoor veel overzichtelijker.

      

 

Grafische elementen

Een pagina wordt nog makkelijker te scannen als deze niet alleen tekst bevat. Met de aanvulling van grafische elementen wordt jouw pagina makkelijker scanbaar en daardoor aantrekkelijker. Daarmee verhoog je de kansen dat de bezoeker op jouw website blijft. Maar welke content past nu precies bij jouw bedrijf?

  • Afbeeldingen
    Voor iedereen is het gebruik van relevante afbeeldingen van belang. Niet voor niets bestaat de uitdrukking: 'een beeld zegt meer dan duizend woorden'.
     
  • Video
    Video is heel geschikt om grote hoeveelheden informatie te presenteren. Beschik je zelf niet over videomateriaal? Speur dan eens op Youtube naar relevante video's.
     
  • Infographics
    Met infographics kun je op een heldere manier je cijfers weergeven. Dat kan natuurlijk ook in de vorm van grafieken. Deze elementen kun je ook gebruiken om context aan te brengen in je cijfers.
     

Voorbeeld

Als voorbeeld nemen we weer dit blog. Nu zie je dat de pagina met afbeeldingen nog overzichtelijker is geworden:

 

Verrijk jouw context op een functionele manier

Content is ontzettend belangrijk, en dat blijft het ook. Maar het moet ook interessant voor je lezer zijn. Het heeft geen zin om helemaal boven aan in de zoekresultaten van Google te staan terwijl je website een aaneenschakeling is van lappen tekst: de lezer zal dan al gauw vertrekken. De andere kant is ook geen optie: je pagina helemaal volgooien met afbeeldingen en video. Ook in dit geval haakt de lezer af. Er valt immers niets te lezen. Bepaal dus altijd het doel van de pagina en pas hierop je content aan. Je grafische elementen moeten absoluut iets toevoegen aan de pagina. Zorg dus altijd dat je jouw content op een functionele manier verrijkt.

 

Meer weten?

Wil je meer weten over dit onderwerp of ben je benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van optimalisatie of verrijking voor jouw website? Neem contact met ons op, dan bekijken we samen wat we voor jou kunnen betekenen.

 

 

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!