Hé, wat zie ik nou in de zoekresultaten?

Geplaatst door Arjan Hijlkema 13 november 2018

Een website is vaak net als de bedrijfsauto van een ondernemer. Zolang het goed gaat en de auto blijft rijden is er immers geen reden om onder de motorkap te kijken. Pas bij duidelijk zichtbare problemen ga je de mogelijke oorzaken bij langs. In ons dagelijkse werk komen we dit ook vaak tegen als een bedrijf zich bij ons meldt voor hulp. Wanneer bezoekersaantallen teruglopen doordat goede rankings significant kelderen bijvoorbeeld. Een dergelijk probleem repareren kost dan veel tijd en inspanning. Net als met je bedrijfswagen zijn regelmatige controles en onderhoud van levensbelang. Google Search Console is de verbinding tussen de zoekmachine en je website. Sinds begin november probeert Google je te verleiden eens vaker een kijkje te nemen in Google Search Console.

Sneakpreview in de zoekresultaten

Als online marketeers maken we graag gebruik van Google Search Console. Voorheen ook wel bekend als Google Webmaster Tools. Het geeft ons waardevolle inzichten hoe een website presteert in de zoekresultaten. En belangrijker nog: hoe Google de website beoordeelt en waar het eventueel tegen problemen aanloopt. Voor ondernemers is Search Console vaak nog onbekend terrein. Vanaf heden toont Google een sneakpreview van de data van je website uit Search Console. Statistieken van organisch verkeer naar de website die in Google Search Console is aangemeld. Belangrijke voorwaarde is wel dat je bent ingelogd met je Google-account waarmee je de website ook hebt geverifieerd in Google Search Console. De gegevens worden alleen met jou gedeeld. De data is niet inzichtelijk voor anderen.

Een greep uit de inzichten die Google Search Console biedt:

  • Prestaties: zoekwoorden, klikken, vertoningen, waarmee bezoekers jouw website of webshop hebben bereikt. Ook de gemiddelde positie van het betreffende zoekwoord en hoe je website daarop presteert is inzichtelijk gemaakt.
  • Dekking: tegen welke fouten loopt Google aan, hoeveel URL’s heeft de zoekmachine momenteel geïndexeerd en welke zijn uitgesloten? Juist de redenen waarom bepaalde URL’s zijn uitgesloten van indexering zijn daarin interessant.
  • Sitemaps: belangrijke inzichten welke URL's van het totaal zijn geïndexeerd. Daarmee kun je beter bepalen welke content Google relevant vindt en welke pagina’s bijvoorbeeld aandacht verdienen om deze unieker te maken.


Voorbeeld van aangemelde sitemaps en het aantal geïndexeerde resultaten in Google Search Console
 

Relevantie

Google Search Console stelt je als website-eigenaar in staat de status van je website goed in de gaten te houden. Met die inzichten kun je jouw website en content doorontwikkelen. En dat is natuurlijk ook in Google’s belang. Wanneer jij relevante content aanbiedt die zoekmachines goed kunnen doorgronden is dat goed voor gebruikers van Google en dus ook voor de zoekmachine zelf.

Periodiek onderhoud

Structureel onderhoud en periodieke controles aan een website is net als bij een bedrijfswagen zeer belangrijk. Updates aan de website kunnen onbewust gevolgen hebben voor de zoekresultaten. Gevolgen die zich pas later openbaren wellicht. Onze 'marketingmonteurs' eens een blik onder de motorkap van je website laten werpen? Vraag een online marketing check aan. De online APK voor jouw website of webshop.

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!