Het spanningsveld tussen SEO en spelling

Geplaatst door Erik Lohuis 7 mei 2014

Regelmatig geven wij workshops of uitleg over hoe je een tekst zoekmachinevriendelijk moet schrijven. In welke elementen je zoekwoorden moet verwerken en vooral hoe je dat het beste kunt doen. Maar er zijn meer dingen waar je aan kunt denken als je een tekst voor je website schrijft.

SEO en spelling: hoe ga je ermee om?

Wat nu als de gebruiker jouw zoekwoord altijd verkeerd schrijft? Dan moet je een keuze maken. Wijkt het echt heel erg af van wat jij als woord gebruikt, kun je de tactiek inzetten van: u was op zoek naar “dit vreselijk foutgespelde zoekwoord”? Wij noemen dat zelf altijd “netjes goedgespeld zoekwoord”. 

Maar als het nu niet veel uitmaakt en het gaat alleen om een streepje of een spatie, mag je gerust in je keywords een uitzondering maken en de meestgebruikte spelling pakken. We kunnen zelfs beargumenteren dat dit de gebruikerservaring ten goede komt, omdat dat woord herkenbaarder is dan het juist gespelde. Blijf voor alle overige content natuurlijk wel altijd erg goed letten op je spelling.

Teksten en conversie

De conversie gaat namelijk omhoog door een juiste spelling en door net geformuleerde zinnen. Een zin die volledig de plank misslaat, kan ervoor zorgen dat iemand het product niet bij jou, maar bij de concurrent koopt. Ik ken zelfs mensen die naar een andere webwinkel gaan omdat er een spelfout in de tekst staat. Vertrouwen is één van de belangrijkste onderdelen bij conversie en je wekt vertrouwen door professionaliteit uit te stralen. Hou altijd het doel van je tekst voor ogen en bied interessante content. Denk daarbij aan de zes principes van Cialdini.

  • Wederkerigheid – geef een incentive als je wilt dat je bezoeker iets doet.
  • Commitment & consistentie – met kleine stapjes naar je einddoel.
  • Sociale bewijskracht – wat vinden anderen van dit product?
  • Sympathie – foto’s van mensen op de website, ergens mee helpen, service bieden
  • Autoriteit – met welke partijen werk je samen of ‘beste uit de test’-informatie plaatsen
  • Schaarste – door schaarste (koop alleen vandaag) lijkt het product nog waardevoller.

Wat is jouw toegevoegde waarde?

De kern in content is de toegevoegde waarde: niet alleen unieke, maar relevante content mét toegevoegde waarde. De manier waarop het geschreven én gepresenteerd is. Gebruiksvriendelijkheid is daarbij van belang: een pagina moet makkelijk te navigeren zijn, intuïtief, een snelle laadtijd hebben en netjes zijn opgemaakt. Voorgaande zaken leveren een deelbaar stuk content op, dat mensen willen doorspelen op social media. En dat is belangrijk! 

Woordkeuze

Je schrijft teksten met als eerste doel om de mensen vanuit Google naar de website te trekken. Maar het is daarna natuurlijk heel belangrijk dat ze een positief gevoel van de website krijgen en daadwerkelijk gaan doen wat je wilt, dus converteren. Er is een onderzoek gedaan naar woorden die een positieve invloed op conversie hebben en een negatieve. Hieronder vind je een lijstje met woorden ter inspiratie.

Positieve woorden

Begrijpen, Bewezen, Gezondheid, Gemakkelijk, Garantie, Geld, Veiligheid, Besparen, Nieuw, Liefde, Ontdekking, Juiste, Resultaten, Waarheid, Comfort, Trots, Winst, Toekomen, Gelukkig, Vertrouwen, Waarde, Plezier, Vitaal, U, Zekerheid, Voordeel, Positief, Nut

Negatieve woorden

Dealtje, Kosten, Betalen, Contract, Tekenen, Proberen, Zich zorgen maken, Verlies, Verliezen, Benadelen, Kopen, Dood, Slecht, Verkopen, Verkocht, Prijs, Beslissing, Moeilijk, Vermoeiend, Verplichting, Aansprakelijk, Mislukken, Aansprakelijkheid, Mislukking

Succes!

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!