Het kan nog: reboot jouw marketingvoornemens

Geplaatst door Arjan Hijlkema 28 januari 2020

Gaat snel hé, zo’n maand? Niet voor niets is 17 januari uitgeroepen tot 'Dump-je-goede-voornemensdag'. Je kent het wel, het vaste riedeltje met persoonlijke voornemens: minder op je mobiel zitten, meer sporten en natuurlijk gezonder eten. Zakelijke voornemens hoor je minder snel voorbij komen. Terwijl dit hét moment is om de eerste belangrijke stappen te zetten richting je doelen van dit jaar. Wij helpen je een eindje op weg met een aantal goede marketingvoornemens. Het is nog niet te laat om het jaar voortvarend van start te gaan.


1. Optimaliseer de laadtijd van je website

Jouw (potentiële) klanten houden niet van wachten. Jijzelf ook niet als het goed is. En zo staat Google er ook in. Daarom is de pagespeed van websites en webshops steeds belangrijker geworden. Ook voor je rankings. Controleer de pagespeedscore op desktop en mobiel met behulp van de Pagespeed Insights tool van Google. 

Score in het oranje of rood? Dan kun je onder andere de volgende acties ondernemen: 

  • Kijk kritisch naar de reactiesnelheid van je eigen server of hostingpartij, daar valt vaak heel veel terrein te winnen.
  • Comprimeer HTML, CSS en Javascript en voeg deze zoveel mogelijk samen. Het is aan te raden dit af te stemmen met een ontwikkelaar.
  • Laad (tracking)scripts en tools in via Google Tag Manager.
  • Verwijder onnodige plugins.
  • Quick win: gebruik tools zoals Tinyjpg om de laadtijd van je afbeeldingen op de pagina drastisch te verminderen door ze op een digitaal dieet te zetten voordat je ze upload.

2. Structureel actief zijn op social media

Onbekend maakt onbemind. Vaak schiet het er bij in om structureel actief te zijn op social media. Door de waan van de dag -wat begrijpelijk is- blijft dit meestal liggen. Dat zorgt weer voor van die ‘o-ja-daar-moesten-we-ook-nog-wat-mee-doen’-momentjes. Zonde, want het is één van de slimmere manieren van marketing omdat je het zelf kunt doen. Door simpelweg relevante content te delen, zodat je ‘beter’ zichtbaar bent en meer potentiële klanten kunt bereiken. Worstel je met het bedenken en uitwerken van relevante social posts? Gebruik dan onze handige contentplanning als voorbeeld. Met behulp van de contentkalender ben je eerder bewust van speciale dagen om op in te haken. En dat geeft weer rust in het hoofd.


3. Meer uit Linkedin halen

Begin 2018 had LinkedIn 500.000 Nederlandse gebruikers, en in 2019 maar liefst 611.000. Waar het eerst vooral gezien werd als platform voor werkzoekenden, is het steeds meer een plek waar mensen met elkaar in contact komen en waar kennis met elkaar wordt gedeeld. Ook zijn er op Linkedin steeds meer nuttige functionaliteiten bij gekomen. Zo kun je sinds kort events aanmaken, connecties uitnodigen om je bedrijf te volgen en mensen op de hoogte stellen van je diensten via Open for Business.


4. Slim automatiseren 

Snel reageren op een aanvraag kan je net dat voordeel geven dat een klant voor jou kiest. Ga een stap verder dan de steriele ‘bedankt-voor-je-aanvraag’-mails en maak ze persoonlijk. Met behulp van marketing automation kun je de opvolging van al je formulieren automatisch laten opvolgen met een e-mail in persoonlijke stijl. Als je in die mail ook nog vervolgvragen stelt ben je helemaal goed bezig. Bijvoorbeeld: ‘Wat is je budget?’ of ‘Hoeveel m2 betreft het?’. Op die manier filter je ook nog eens automatisch de serieuze aanvrager van de prijsvergelijker die bij vier andere aanbieders diezelfde aanvraag deed. 

Automatische opvolging is slechts een klein procent van de mogelijkheden die marketing automation jouw organisatie kan bieden. Denk maar eens aan e-mailflows die na een aanvraag de lead gerichte, relevante mails stuurt om de lead warm te maken voor een aankoop zonder dat je er omkijken naar hebt. Wij werken veelal met ActiveCampaign om dergelijke flows in te richten voor onze klanten. 


5. Je werk makkelijker maken met handige tools

Als je lekker aan de slag bent met je content, denk dan ook even aan het vindbaar maken ervan. We hebben wat tooltjes die je daarbij kunnen helpen. Denk aan het checken van de headings op een pagina of een meta titel en omschrijving previewer. Voor de adverteerders onder ons is het combineren van keywords of het toevoegen van de juiste modifiers een lifesaver. Alvast graag gedaan!

De eerste klap is een daalder waard

Het breder aanpakken? Start met het in kaart brengen van alle marketingactiviteiten die je nog zou willen oppakken dit jaar. Van klein tot groot. Het werkt het makkelijkste om dit bijvoorbeeld in Google Sheets uit te werken. Zo kun je vervolgens alle activiteiten sorteren, groeperen en belangrijker nog: prioriteren. Bepaal wat je zelf zou kunnen doen en kijk of je activiteiten extern kunt onderbrengen. Verwerk dit vervolgens in een jaarplanning. En zorg vooral dat het leuk wordt om aan te werken door het niet te groot te maken. Onthoud dat alles wat je aandacht geeft, groeit. Zo ook met marketing. 

Zijn we geknipt voor elkaar?

Succes boeken we samen. Daarom is het voor ons het allerbelangrijkste dat we prettig kunnen samenwerken, de juiste klik hebben. Dat we elkaar als partners zien en kijken naar morgen én verder vooruit.

Verwacht niet van ons dat we kunnen toveren. We beloven ook geen snel resultaat. We beloven je wel dat we gaan uitzoeken wat voor jou werkt (en wat niet). Daar stoppen we onze ziel en zaligheid in. En heel veel plezier.

Pienter is een match als:

  • Je zoekt naar een duurzame samenwerking
  • Je zoekt naar een partner die je versterkt
  • Je begrijpt dat we al doende samen leren
  • Je zoekt naar een partner, niet een leverancier
  • Je graag tijd en moeite steekt in een prettige samenwerking
  • Je een partij zoekt die verder denkt dan het gevraagde
  • Je openstaat voor een kritische blik

We werken graag met

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!