Inhoudelijke optimalisatie met linkbuilding: een succesvolle combinatie!

Geplaatst door Erik Lohuis 25 oktober 2015

In het verleden werden er voor websites en webshops veel verschillende platforms gebruikt. Daarbij gold: hoe beter de website was gebouwd, des te beter de vindbaarheid in Google. Tegenwoordig wordt er veel gebruik gemaakt van kant-en-klare systemen als WordPress, Magento en ons eigen CMSblocks, waarbij je verzekerd bent van een goede technische structuur. Daarmee rijst de vraag: waarmee maak je tegenwoordig het verschil? Het antwoord luidt: met een goede inrichting en populariteit.

Eigenlijk kun je een website daarmee vergelijken met een echte winkel. Wanneer je als winkeleigenaar je producten goed uitstalt, vallen deze beter op en zul je bezoekers naar binnen trekken. Wanneer jouw klanten vervolgens jouw winkel aanraden aan andere mensen, krijgt deze een goede reputatie wat meer bezoekers naar de winkel zal trekken.

Op internet werkt het niet anders. Alleen moet je het complete beeld van je producten of diensten op een andere manier schetsen, namelijk door je website goed in te delen in relevante segmenten en deze van geoptimaliseerde teksten te voorzien. Vervolgens moet je ervoor zorgen dat andere websites over jouw website schrijven of ernaartoe linken.

Wij hebben deze aanpak in een overzichtelijk stappenplan opgedeeld, die we aan de hand van de webshop Buitenverlichtingzaak.nl zullen bespreken.

Homepage van Buitenverlichtingzaak.nl dat in deze post wordt behandeld

Inhoudelijke optimalisatie begint met een zoekwoordanalyse

Om te achterhalen op welke woorden je vindbaar zou moeten zijn, moet je beginnen met de vraag  “Hoe zou mijn (potentiële) klant zoeken naar de producten/diensten die ik verkoop?”. Voor Buitenverlichtingzaak.nl zijn we begonnen met het in kaart brengen van algemene zoekwoorden rondom buitenverlichting, buitenlampen & tuinverlichting. Vervolgens hebben we de verschillende typen lampen in kaart gebracht, zoals staande lampen en wandlampen en daarna ook gekeken naar materiaalsoorten, kleur, techniek, etc.

Deze lijst hebben we vervolgens in Google Keyword Planner ingevoerd. Met deze tool kun je van jouw lijst met zoekwoorden achterhalen hoe vaak deze per maand worden gebruikt. Daarnaast geeft de Keyword Planner ook suggesties voor zoekwoorden die mogelijk ook relevant zijn. Zo kom je binnen een paar uur aan een complete lijst met zoekwoorden.

Gedeelte van de zoekwoordanalyse van Buitenverlichtingzaak.nl

De zoekwoorden omzetten naar een sitestructuur

In de volgende stap ga de gevonden zoekwoorden groeperen en op een logische wijze indelen over de website. Zo ligt het voor de hand om zoekwoorden waarin wandlamp voorkomt bij elkaar te plaatsen en op een andere plaats op de website te zetten dan zoekwoorden waarin staande lamp voorkomt.

Vaak vind je in dit proces zoekwoorden die dicht bij elkaar liggen. Zo vonden wij voor de wandlampen de termen “wandlamp buiten”, “buiten wandlamp” en “buitenwandlamp”. In dit geval is het onzin om drie aparte teksten te schrijven, maar kunnen de termen in een tekst worden gecombineerd. Daarbij kiezen we de meest gebruikte term als focuszoekwoord en de overige termen als subzoekwoorden. Aangezien we zagen dat “wandlamp buiten” van deze drie woorden het meest wordt gebruikt, is dit het focuszoekwoord geworden.

Dit herhaal je voor alle zoekwoorden en zo krijg je een uitgebreide sitestructuur. Met deze sitestructuur in de hand ga je vervolgens teksten schrijven. Hieronder een gedeelte van de sitestructuur van Buitenverlichtingzaak.nl.

Gedeelte van de sitestructuur van Buitenverlichtingzaak.nl

Teksten schrijven of optimaliseren

Misschien heb je al teksten voor het onderwerp waar je beter op gevonden wilt worden, maar misschien moet je deze nog schrijven. Wat ook je startpunt is, het is belangrijk dat de teksten uniek zijn. Google waardeert het niet wanneer je teksten kopieert, of dit nu van je eigen website is of van een andere website.

Zorg er vervolgens voor dat je de focuszoekwoorden en subzoekwoorden op een natuurlijke wijze in de teksten verwerkt. Gebruik de woorden in de lopende tekst, maar daarnaast ook in een kop, tussenkopjes en interne en externe links. Voor Buitenverlichtingzaak.nl hebben we compleet nieuwe teksten geschreven die hierop ingericht zijn.

Je kunt een pagina ook een titel en omschrijving meegeven voor de zoekmachines. Als je toch bezig bent met schrijven, neem dit dan ook mee in je werkzaamheden. Zo kun je sturen hoe je vermelding eruit komt te zien, zoals we hieronder hebben gedaan.

Zoekresultaat van Buitenverlichtingzaak.nl

Probeer in je teksten de lezer ook aan te sporen om actie te ondernemen. Wellicht wil je met je tekst bereiken dat de lezer contact op gaat nemen, iets gaat bestellen, etc. Om dit te bereiken, raden wij aan je teksten altijd te eindigen met een call-to-action.

Als je afbeeldingen gebruikt in je tekst, zorg er dan voor dat de naam ervan ook het zoekwoord bevat. Ook kun je in de code de afbeelding een omschrijving meegeven, waarin je het zoekwoord kunt verwerken. Maak hier ook gebruik van, want zo vertel je Google wat er te zien is! Hieronder een voorbeeld waarin we Google aangeven dat de afbeelding er eentje is van een buitenlantaarn.

Alt-tekst van een foto op Buitenverlichtingzaak.nl

Met linkbuilding naar een hoger plan

Zodra je de teksten naar tevredenheid hebt staan, moet je aan de slag met het verbeteren van de autoriteit van de website. Dit doe je door links naar de website te vergaren. Google redeneert namelijk als volgt: hoe meer jouw website wordt genoemd op het internet, des te hoger moet deze in de resultaten verschijnen. Dit bereik je door veel links van relevante websites naar jouw website te verzamelen.

Een schematische weergave van linkbuilding

Waar kun je dan aan denken bij relevante links? Het mooist zijn links van websites die over hetzelfde onderwerp gaan als jouw website. In het geval van Buitenverlichtingzaak.nl kun je dan denken aan websites die gaan over buitenverlichting, maar in dat geval zijn het vaak concurrenten. Daarom kun je in dat geval beter kijken naar websites met gerelateerde onderwerpen, zoals in het geval van Buitenverlichtingzaak.nl sites over tuinontwerp, projectverlichting, etc.

Andere websites waar je gebruik van kunt maken, zijn startpagina’s. Hoewel deze zeker niet meer de relevantie hebben die ze tien jaar geleden hadden, zijn dit nog steeds waardevolle sites om op vermeld te worden. Nog weer een andere categorie zijn artikelwebsites. Op deze websites kun je een bijdrage plaatsen over een bepaald onderwerp. In dit artikel plaats je vervolgens een of meerdere links naar jouw website en ook daarmee stiigt jouw website qua relevantie.

Bij dit alles speelt de manier waarop je een link plaatst ook nog een rol. Je kunt ervoor kiezen een link te plaatsen met daarin het zoekwoord waarop je beter gevonden wilt worden. Wanneer je dit niet teveel doet, zal dit positief uitwerken op je positie. Echter, zorg ervoor dat je wel een mix hebt van zoekwoordlinks en algemene links waarin je je merk of bedrijfsnaam gebruikt. Teveel zoekwoordlinks ziet Google als onnatuurlijk.

Kortom, linkbuilding is een zeer belangrijke vereiste om tot goede posities te komen, mits dit op een goede manier gebeurt en ook voor een langere periode wordt gedaan. Alleen dan heeft Google het gevoel dat je duurzaam bezig bent.

Winactie: ervaar nu zelf de resultaten van inhoudelijke optimalisatie en linkbuilding

Wij zijn zeer overtuigd van het feit dat een goede inhoudelijke optimalisatie in combinatie met linkbuilding zorgt voor goede posities in de gratis resultaten van Google. Daarom verloten wij onder de lezers van dit artikel een gratis optimalisatie!

Hoe maak je kans op deze optimalisatie? Simpel:

  1. Kies een pagina op je website waar je op zou willen scoren
  2. Geef aan voor welk relevant zoekwoord je zou willen scoren
  3. Mail dit naar info@pienteronline.nl met als subject Win een optimalisatie

Uit de inzendingen trekken wij een winnaar voor wie wij een pagina gaan optimaliseren op een relevant zoekwoord. Deze pagina gaan wij vervolgens drie maanden ondersteunen met linkbuilding. Natuurlijk houden wij de veranderingen in de posities nauwkeurig in de gaten!

Wil jij ook kans maken op deze optimalisatie? Reageer dan voor 30 november!

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!