Instagram inzetten voor mijn bedrijf?

Geplaatst door Erik Lohuis 12 augustus 2014

Na de vorige blogs over het inzetten van Facebook voor je bedrijf, het succesvol gebruiken van LinkedIn en het gebruik van Twitter voor jouw bedrijf is het de beurt aan het volgende sociale medium: Instagram. Het inzetten van Instagram voor zakelijk gebruik is nog relatief onbekend. Zelfs onder particulieren is het gebruik van Instagram nog niet op het niveau van andere sociale media zoals Facebook en Twitter. Toch biedt het snel groeiende aantal gebruikers kansen voor bedrijven.

Instagram is een social medium dat als het ware gericht is op het plaatsen van foto’s, meer dan dat dat bij Facebook het geval is. In dit blog lees je over de potentie van Instagram voor het zakelijk gebruik.

Instagram zakelijk gebruiken: wat is de potentie?

De laatste cijfers over het gebruik van Instagram stammen uit januari 2014. Deze cijfers geven aan dat we in Nederland inmiddels al een half miljoen doorgewinterde Instagram gebruikers hebben, dat wil zeggen dat zij op dagelijkse basis actief zijn op het sociale medium. Met een totaal van 1,4 miljoen Nederlandse gebruikers kunnen we stellen dat ook dit sociale medium potentie heeft met betrekking tot klantenbinding, het vergroten van de merkbekendheid en adverteren.

Als je ook overtuigd bent door bovenstaande cijfers dan komt de onvermijdelijke vraag over hoe je moet beginnen als je Instagram wilt inzetten voor je bedrijf. Instagram is zeker niet een complex medium, maar je moet natuurlijk wel een beetje creatief zijn wanneer je besluit om foto’s op Instagram te plaatsen.

Hoe beginnen met Instagram voor zakelijk gebruik?

Als je de knoop doorgehakt hebt over het zakelijk gebruik van Instagram dan kan je gaan beginnen. Het is de kunst om dusdanig interessante foto’s te plaatsen zodat klanten of potentiële klanten jou gaan volgen. Creativiteit is dus het toverwoord om van Instagram een succes te maken. Er zijn verschillende strategieën om tot een goed resultaat te komen.

Zorg dat je klanten betrokken worden bij het creatieproces

Er zijn verschillende bedrijven die succesvol zijn in het betrekken van de klant in het creatieproces. Een van de uitblinkers hierin is Starbucks. Ze hebben het voor elkaar gekregen dat mensen zichzelf op de foto zetten met een product van Starbucks en dat ze dat vervolgens delen met de hashtag #starbucks. Dan krijg je vanzelf ook foto’s van creatievelingen die als het ware het werk voor jou doen. Als je net begint is dit natuurlijk een droom, maar de essentie zit hem in de mate waarin je een klant betrekt. Als je dat lukt komt kan jouw bereik op Instagram sterk groeien.

Een kijkje ‘in de keuken’ is interessant

De gebruikers op Instagram gaan jouw bedrijf volgen als je iets plaatst wat uniek, creatief of interessant is. Bijna elk bedrijf heeft wel processen of apparaten die normaal gesproken het daglicht niet zien. Tenzij het een bedrijfsgeheim is, kun je hier natuurlijk een foto van maken en plaatsen op Instagram. Gebruikers vinden zo’n kijkje achter de schermen namelijk interessant.

Het gaat bij foto’s vaak om de beleving

Als klanten foto’s van producten willen zien dan kunnen ze het product gewoon als zoekterm invullen in Google. Dan hebben ze meteen 100 plaatjes van dat product uit 20 verschillende hoeken. Echter, als je foto’s plaatst waarin de beleving van het product of de dienst naar voren komt dan is dat 10x interessanter. Stel je voor, je hebt een fietsenwinkel en hebt net een nieuwe mountainbike binnen. Een foto van de mountainbike die net uit de doos komt is niet heel bijzonder. Maar als je een foto van een klant maakt die de fiets heeft gekocht en onder de modder het bos uit komt fietsen, dan is dat veel leuker! Laat zien in welke omgevingen jouw producten tot zijn recht komen.

Laat mensen je volgen op Instagram

Nu je weet wat voor foto’s het beste werken, is het nog noodzaak om volgers te trekken. De eerste groep gaat je natuurlijk volgen, omdat je leuke foto’s plaatst en dat ze die toevallig tegenkomen. Maar er is meer werk voor nodig om een grote groep volgers te krijgen. Laat via alle kanalen die je gebruikt weten dat je Instagram gebruikt. Dan heb ik het over de reeds bestaande Sociale Media zoals Facebook en Twitter, maar noem het ook in je nieuwste nieuwsbrief. Zet op jouw website vervolgens een Instagram icoontje naast de wellicht al aanwezig Facebook, Twitter en Google+ icoontjes. Dan ben je alweer een behoorlijke stap verder.

Wees niet alleen de ontvanger, maar ga ook zelf reactie plaatsen en relevante mensen/bedrijven volgen. Dit zorgt ervoor dat je netwerk op Instagram verder kan groeien. Belangrijkste bij het plaatsen van reacties is dat de foto’s relevant zijn voor jouw bedrijfsvoering, op die manier trek je eerder de geïnteresseerden naar je toe. 

Als je er al uit bent of je Instagram wil gebruiken voor je bedrijf (of niet), of als je leuke interessante dingen tegen komt in jouw vakgebied leg ze dan vast op de gevoelige plaat. Want als je het niet voor Instagram gebruikt, kan het ook op Facebook en Twitter weer zorgen voor leuke content!

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!