Instagram Reels: een waardige TikTok-rivaal?

Geplaatst door Femke van der Bij 13 augustus 2020

Het succes van TikTok is ook bij Facebook niet onopgemerkt gebleven. Afgelopen week lanceerde de bekende techgigant een nieuwe video-feature: Instagram Reels. Hiermee zou Instagram nog wel eens een grote rivaal van TikTok kunnen worden. Deze nieuwe feature wordt in een al bestaande populaire app geïntegreerd. Een succesformule? Of voegt dit juist verwarring en chaos aan de Instagram-beleving? Ik zocht het voor je uit.
 

Het succesverhaal van TikTok

TikTok was voor de corona-crisis al vrij populair, maar nu we met z’n allen thuiszitten en op zoek zijn naar vermaak is het aantal gebruikers van TikTok in de VS tussen januari en maart met bijna 50 procent (!) gestegen. Hoewel we eerst nog een beetje sceptisch over de app waren en onze vraagtekens zetten bij de privacy, heeft TikTok toch echt wel een funfactor.

TikTok bestaat alleen uit videocontent. Een item varieert van 3 tot 60 seconden. Dit kunnen gebruikers zijn die zichzelf filmen terwijl ze zingen, muziek maken, playbacken of dansen op muziek. Is het alleen onderbroekenlol? Niet altijd. TikTok heeft laten zien ook een platform te bieden voor (film)kunstenaars, musici en dansers. Meestal met een knipoog, maar populaire content kan ook zeker wel een serieuze of gevoelige ondertoon hebben.

Instagram Reels

Zoals de naam al doet vermoeden, is Instagram Reels een nieuwe feature binnen Instagram, geïntegreerd in de Instagram app. Zodra je video’s via Instagram Reels bekijkt, zie je gelijk dat het enorm op TikTok lijkt. De manier waarop je door video’s bladert, de weergave van de caption, gebruikersnaam en audiotrack en de bewerkingsmogelijkheden: vrijwel alles komt overeen met TikTok. De functie Reels is op dezelfde manier toegankelijk als Boomerangs of Instagram Lives in de camerafunctie van Instagram. Je begint met opnemen zodra je de cirkel onderaan het scherm ingedrukt houdt. Je kunt effecten en AR-filters toevoegen, de snelheid aanpassen en een timer gebruiken. Net als TikTok, geeft ook Reels je de mogelijkheid om originele audio te gebruiken en deze te delen met andere gebruikers.

    

Instagram Reels vs. TikTok

Nadat je jouw video hebt gemaakt, kun je nog kiezen waar je deze wilt delen. Naast het delen van de reel in je feed, je verhaal of in directe berichten naar andere mensen, heb je ook nog de mogelijkheid om deze op de Explore-pagina te delen zodat iedereen deze kan zien. De Instagram Reels met de meeste betrokkenheid verschijnen hier. Video’s die je maakt, kunnen ook worden toegevoegd aan het tabblad ‘Reels’ in je profiel.
 

De essentie van de twee apps is praktisch gelijk: een creatieve ruimte bieden aan gebruikers om korte video's te maken, te bewerken en te delen met volgers. Net als TikTok wordt de functie Reels van Instagram geleverd met verschillende audiotracks, effecten en hulpmiddelen om je video’s zo mooi en origineel mogelijk te maken. Bij TikTok mag je video 60 seconden lang zijn. Bij Reels zit je echter vast aan een tijdslimiet van maar 15 seconden. Instagram geeft zelf aan dat Reels gebruikers meer AR-mogelijkheden biedt bij het maken van video's, op een plek die hen al bekend is. Dat laatste kan een groot voordeel voor Instagram Reels zijn. Om aan de slag te gaan met Instagram Reels kun je je bestaande account op Instagram gebruiken en hoef je geen nieuwe app te downloaden. Je hebt dus alles gebundeld in één app.
 

TikTok-verbod dreigt in VS

De uitrol van Reels zou op een goed moment komen voor Facebook. De Amerikaanse overheid denkt namelijk al een tijdje na over een verbod op TikTok, uit angst dat de Chinese overheid de app voor spionage misbruikt. Mocht dit verbod doorgaan, dan staat Facebook dus klaar met een werkend alternatief.

Voor Facebook is dit niet de eerste keer ze iets kopiëren. In 2018 kwam Facebook met de app Lasso, waarmee gebruikers, net als bij Reels, video’s van 15 seconden konden maken en bewerken. Lasso had echter te weinig gebruikers, waardoor de app binnen een jaar alweer offline werd gehaald. De Stories-optie op Facebook en Instagram is je waarschijnlijk ook wel bekend. Deze werd in 2016 gekopieerd door Facebook van Snapchat. Hoewel de komst van Instagram Stories eerst nog vrij controversieel was, vanwege de exacte kopie en naam van Snapchat Stories, is het inmiddels een van de meest gebruikte onderdelen van Instagram. Of Reels het net zo goed zal doen, is nog even afwachten. Wel lijkt de timing van de lancering perfect te zijn. Instagram Reels is dus, wat mij betreft, zeker een waardige rivaal van TikTok.

 

Instagram Reels inzetten als onderdeel van je marketing

Moet je als bedrijf rekening houden met deze ontwikkelingen en Instagram Reels inzetten als onderdeel van je marketing? Met Instagram Reels kun je je merkverhaal in ieder geval interessanter en origineler overbrengen. In video’s kun je gemakkelijker een menselijke en minder perfecte kant laten zien, wat goed kan zijn voor het opbouwen van goede (klant)relaties. En onthoud: je content op Reels of TikTok hoeft niet gloednieuw te zijn. Je kunt bestaande beelden combineren en recyclen. Dus veel tijd hoeft het niet te kosten.

Heb je vragen over dit artikel? Of over de inzet van Instagram Reels? Aarzel niet, maar zoek gerust contact met ons. Wij geven je graag advies. Mochten er nog belangrijke ontwikkelingen zijn, dan hoor je dat natuurlijk via onze blogs!

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!