Interne zoekopdrachten analyseren voor betere conversie

Geplaatst door Alexander IJbema 17 februari 2014

Online consumenten willen steeds sneller de informatie/producten zien waar ze naar op zoek zijn. Dit in tegenstelling tot de traditionele winkel, waar je eerst rondkijkt of je het product kan vinden, daarna nog eens vraagt aan een medewerker of die ene rode broek waar je naar op zoek bent ook aanwezig is.

Bij het grootste gedeelte van de online kopers is dit echter niet het geval. Een bezoeker zoekt normaal gesproken slechts een paar seconden naar een product. Wanneer ze dit niet vinden, gaan ze al snel kijken of ze dit via de zoekfunctie wel kunnen vinden. Vinden ze daar ook niks? Dan gaan ze wel naar een andere webshop en ben je dus een mogelijke klant kwijt, terwijl je dit product wellicht wel had gehad.

Waarom en hoe kan een interne zoekfunctie belangrijk zijn?

Ten eerste in het belang van de gebruiker, met een interne zoekfunctie kan iemand snel naar een product zoeken zonder de hele website door te hoeven spitten. Daarnaast biedt het de eigenaar van de webshop zeer waardevolle informatie. Het is namelijk mogelijk om in je CMS of statistiekenpakket te zien waar een gebruiker in het verleden op heeft gezocht. Aan de hand van de zoekopdrachten kun je besluiten om nieuwe producten toe te voegen die nog niet in het assortiment zitten, maar waar wel veel vraag naar blijkt te zijn.

Praktische tips:

Google Analytics

Met behulp van Google Analytics is het mogelijk om je interne zoekopdrachten door te meten en te analyseren. Zo kun je zien wanneer een zoekopdracht geen resultaten heeft opgeleverd. In dit geval van trouwautos.nu blijkt dat gebruikers zoeken op bepaalde trouwauto’s. Terwijl deze nog niet aanwezig zijn. Op basis daarvan kunnen we besluiten om deze trouwautos ook aan te bieden via de website.

Trouwautos interne zoekresultaten

Magento

Magento biedt de optie om interne zoekopdracht door te meten. Wanneer je ziet dat gebruikers van een typfout maken in hun zoekopdracht kun je in Magento aangeven dat de gebruiker de volgende automatisch naar de juiste pagina wordt doorgestuurd met de desbetreffende resultaten.

Niet gevonden?

Wat we in de praktijk vaak zien bij interne zoekmachines is dat de niet gevonden pagina niet gebruiksvriendelijk is ingericht. Bijvoorbeeld wanneer de gebruiker alleen de melding krijgt: “Sorry, er zijn geen resultaten gevonden”. Een aantal tips om dit te verbeteren:

  • Geef de gebruiker mogelijke alternatieven
  • Zorg voor duidelijke contactmogelijkheden op de pagina
  • Richt je online chatsoftware dusdanig in dat je de gebruiker automatisch een verzoek stuurt wanneer deze op een dergelijke pagina terecht komt.

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!