Is het zakelijk gebruik van LinkedIn zinvol?

Geplaatst door Alexander IJbema 16 juli 2014

Als we het hebben over Social Media, dan denken de meeste mensen meteen aan Facebook en Twitter, niet waar? Op het moment dat het woord ‘zakelijk’ in combinatie met ‘Social Media’ genoemd wordt, komt een ander platform ook veelvuldig naar voren. We hebben het over LinkedIn. Een veel gehoorde vraag gaat dan ook over het inzetten van LinkedIn als bedrijf. Als je al actief bent op een of meerdere van de Social Media is LinkedIn dan van meerwaarde? Op die vraag probeer ik antwoord te geven in dit blog.

 

LinkedIn voor mijn bedrijf

Als we het hebben over feitjes, wat heeft LinkedIn mijn bedrijf dan te bieden? Het platform had in februari 2014 meer dan 4 miljoen geregistreerde gebruikers (4.485.169 om precies te zijn). Ten opzichte van het jaar 2009 heeft het een enorme groei doorgemaakt van maar liefst 380%. Een Nederlander die geregistreerd staat op LinkedIn kijkt gemiddeld genomen 4,9 keer per maand op de website en bekijkt daarbij ongeveer 20 pagina’s. Als we dat naast het gebruik van Facebook en Twitter leggen dan zou je zeggen dat het veel minder interessant is dan deze twee media. Wat maakt LinkedIn dan toch aantrekkelijk voor zakelijk gebruik?

 

Professionals en klanten, waar richt je je op?

Stel je voor, je wil social media marketing inzetten. En als onderdeel daarvan beslis je, dat je LinkedIn wil gebruiken voor je bedrijf, maar op wie of wat ga je je richten? LinkedIn is de plaats bij uitstek om in contact te komen met professionals in hetzelfde vakgebied of juist professionals die jouw bedrijfstak ondersteunen. LinkedIn is ook heel goed inzetbaar voor personeelsdoeleinden. Heeft u een vacature die gevuld moet worden, plaats hem dan gerust op LinkedIn, want daar is een grote groep mensen actief die voldoen aan het door u geschetste profiel.

 

Naast de focus op professionals kan je LinkedIn ook inzetten om klanten te bereiken. Je kunt namelijk heel specifiek targeten op een aantal gebieden. Een daarvan is de functie die iemand heeft binnen zijn huidige bedrijf. In het geval dat u bijvoorbeeld SEO software zou verkopen aan bedrijven kun je gemakkelijk targeten op online marketeers of aanverwante functies en zo dus een behoorlijk specifieke groep bereiken. Dit kan ook algemener op branche of op regio. LinkedIn is dus een sociaal medium dat een eigen karakter heeft met een aantal unieke functies voor het werven van personeel. In mijn ogen is het een mooie aanvulling op de andere sociale media. En omdat klanten eerder direct contact zoeken via de andere kanalen is het een platform dat relatief weinig onderhoud nodig heeft.


Wil jij LinkedIn zakelijk inzetten, maar heb je geen tijd om dit op te zetten? Neem dan gerust contact met ons op over de mogelijkheden!

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!