Je bedrijf op Facebook - 8 tips

Geplaatst door Erik Lohuis 2 oktober 2014

We schreven al eerder over waarom je je als bedrijf Facebook zou moeten presenteren. In deze blog geven we een aantal tips over hoe je Facebook optimaal voor marketing kunt inzetten. Handig om je Facebookstrategie te bepalen of bij te stellen!

1. Kies zorgvuldig

Oriënteer je op de social media van dit moment en bepaal op welke daarvan je actief wilt zijn. Facebook is erg groot, maar zeker niet het enige social media platform! Focus is belangrijk omdat het te veel tijd kost om op alle social media aanwezig te zijn. Dat zou kunnen leiden tot weinig activiteit per social medium en niet actief zijn is dodelijk op social media. Kies je voor het gebruik van meerdere social media? Zorg dan dat je boodschap overal hetzelfde is en ook overeenstemt met je communicatie via traditionele media. Al je communicatie vormt voor de klant één geheel: je bedrijfsimago.

2. Wees interessant en uniek

Met ‘dezelfde boodschap’ bedoelen we echter niet dat je simpelweg even content van andere mediavormen op Facebook gooit. Daarmee haal je namelijk niet het beste uit Facebook naar boven. Hoe je dat wel kunt doen? Als je bijvoorbeeld een offline reclame-uiting wilt delen op Facebook zou je die gewoon kunnen posten en daarmee Facebook gebruiken als een klein extra reclamebordje. Door een kleine toevoeging, bijvoorbeeld de vraag ‘heb je onze nieuwe reclame al gezien?’ maak je al beter gebruik van de mogelijkheden van Facebook en lok je waarschijnlijk meer likes en reacties uit. Je kunt natuurlijk nog verder gaan door een campagne speciaal op Facebook te richten. Doe leuke dingen met Facebook apps bijvoorbeeld. Laat gebruikers zien wat op dat moment trending is. Zorg er in elk geval voor dat de gebruiker zich niet verveeld, dat is namelijk onvergefelijk op social media.

3. Ken je publiek

Misschien heb je al een goed beeld van je totale klantenkring. Het is echter belangrijk te weten welk deel hiervan op Facebook actief is en wat je Facebookfan graag wil, verwacht en waarmee je hem of haar kunt verrassen. Facebook biedt de mogelijkheid om in gesprek te raken met je klanten. Maak hiervan gebruik door je bezoekers te laten merken dat je geïnteresseerd bent in wat ze te zeggen hebben.

4. Stel een doel

Wat wil je bereiken met je social media-activiteiten in het algemeen of met (een groep) specifieke posts in het bijzonder? Om vast te kunnen stellen of je goed bezig bent, is het hebben van een doel een eerste vereiste. Stel vervolgens vast op welke manier je het succes van je sociale activiteiten wilt meten. Het aantal likes, reacties en aantal keer dat een post gedeeld is, zijn sowieso goed om te monitoren. Daarnaast is het belangrijk om de invloed op verkoopcijfers, offerteaanvragen etc. indien mogelijk in de gaten te houden.

5. Maak een contentkalender

Spreek af wie wat wanneer post. Wat voor soort berichten gaan er gepost worden? Nieuwe producten, grappige en informatieve productgerelateerde posts of ook meer persoonlijke berichten, een foto van een bedrijfsfeestje bijvoorbeeld? Maak hiervoor een schema of agenda zodat je pagina niet doodbloedt, maar je fans ook niet wegjaagt door een overvloed aan berichten.

6. Hou je blusdeken klaar

Je kent de Netto Promotor Score (NPS) misschien wel: het geeft kort gezegd de verhouding weer tussen klanten die jou promoten (promotors) of juist afraden bij vrienden en bekenden (detractors). Op Facebook ben je wat dit betreft een beetje in het voordeel: gebruikers kunnen je alleen liken en niet ‘haten’. Bovendien zal Facebook bij voldoende likes ook vrienden van je fans adviseren jouw pagina te liken. Alleen maar promotors dus! Met detractors moet je echter wel rekening houden. Een detractor kan bijvoorbeeld een negatieve ervaring met jouw product of bedrijf op je wall posten. Wat doe je dan? Zorg dat je hiervoor een plan hebt klaarliggen en dat er altijd iemand online ‘aanwezig’ is om op een goede manier te reageren.

7. Leg je fans in de watten

Iedereen houdt ervan in de watten gelegd te worden. Een deel van de Facebookgebruikers zal zich alvorens je pagina te liken afvragen ‘wat heb ik er aan?’ Het aanbieden van speciale kortingen en extra’s voor Facebookfans zal meer paginalikes opleveren én behouden en daarmee bereik je met je posts een steeds groter publiek.

8. Wees transparant

Omdat iedereen op je Facebookpagina kan komen, kunnen je medewerkers dat ook. Het is goed om hierover afspraken te maken en indien van toepassing de juiste mensen de juiste rechten te geven. Het is belangrijk dat medewerkers, wanneer zij bijvoorbeeld reageren op een Facebookpost van het bedrijf, zich ook bekend maken als medewerker. Je wilt fans namelijk niet het idee geven dat er anonieme accounts worden gebruikt om nepberichten en extreem positieve reacties te plaatsen, maar dat je juist aan transparante bedrijfsvoering doet!

Hulp nodig?

Pienter kan je uiteraard helpen met het versterken of opbouwen van je fanbase op Facebook of met het opzetten van een advertentiecampagne op Facebook. Neem gerust contact met ons op!

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!