Koopknoppen op Instagram en Pinterest

Geplaatst door Erik Lohuis 25 juni 2015

De ontwikkelingen op online marketing-gebied staan niet stil. En als er nieuwe advertentiemogelijkheden onstaan, dan vinden wij dat natuurlijk altijd interessant! Zo zagen wij dat je binnenkort een “koopknop” gaat krijgen via Instagram. Daar zijn we eens wat dieper ingedoken.

Adverteren op Instagram

Tot nu toe is Instagram voor veel merken vooral een platform geweest om te inspireren. Maar de vraag is altijd natuurlijk: hoe lang duurt het voordat ook Instagram besluit om de commercie op te zoeken? In de Verenigde Staten kun je als bedrijf al een tijdje (sinds 2013) adverteren via Instagram en binnenkort gaan ze daar nog een stapje verder: je kunt straks direct vanuit dit platform een product kopen, je ergens voor aanmelden of een app downloaden. “Action oriented formats” noemt Instagram het zelf. Een logische stap. Het zorgt ervoor dat merken het de gebruiker makkelijk maken: direct kopen wanneer je een product ziet dat je leuk vindt.

Nog niet in Nederland beschikbaar

Instagram gaat deze functie eerst alleen in de Verenigde Staten testen. Zelfs “gewoon” adverteren is in Nederland nog niet beschikbaar. Vreemd, aangezien het al sinds 2013 mogelijk is in andere landen. De vraag is dus hoe lang we moeten wachten voordat wij ook van de “koopknop” gebruik kunnen maken.

Waarom zou je gaan adverteren op Instagram?

Vooral wanneer je jongeren wilt bereiken, is het verstandig je pijlen te richten op andere social media-platforms dan Facebook en Twitter. Jongeren laten deze twee social media steeds meer links liggen en zijn voornamelijk te vinden op Instagram, Pinterest en Snapchat. Instagram had begin dit jaar al 1,8 miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan 722.000 dagelijks. Een aardig grote vijver om uit te vissen, dus.

Daarnaast is de respons op de al bestaande advertenties via Instagram volgens onderzoeksbureau Nielsen 2,8 keer hoger dan de norm voor online adverteren. Dat loont de moeite.

Jouw doelgroep beter targeten

Instagram kondigde ook aan dat er meer targetingmogelijkheden voor adverteerders beschikbaar zouden komen. En ze hebben een rijke bron aan informatie, want behalve de personen en bedrijven die je volgt op Instagram, kunnen ze ook een persoonlijk profiel over je opbouwen naar aanleiding van jouw gegevens op Facebook. Instagram is onderdeel van Facebook en werkt op dit gebied dus nauw samen. Ben je als gebruiker erg gefocust op privacy, dan is het dus goed om je hiervan bewust te zijn.

Pinterest volgt snel

Pinterest gaat binnenkort met een vergelijkbare dienst komen. Ook deze dienst is gestart als platform om te inspireren en een verzameling van je favoriete foto's te kunnen maken. Maar uiteraard moet ook bij Pinterest geld verdiend worden, dus is adverteren via Pinterest een logische stap. Het is nog niet duidelijk wanneer dit in Nederland beschikbaar wordt gesteld.

Wij houden het in de gaten

Deze ontwikkelingen zijn voor online marketeers natuurlijk erg interessant. Wij houden het dan ook goed in de gaten, zodat we het kunnen proberen wanneer het in Nederland beschikbaar is. Wij zijn in ieder geval heel benieuwd of het daadwerkelijk een hogere respons biedt dan andere online advertentie-kanalen.

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!