Linkless mentions: linkbuilding maar dan anders

Geplaatst door Dominic van Bergen 10 februari 2017

Wil je met je website goed gevonden worden, moet je in de basis voldoen aan drie onderdelen: techniek, inhoud en populariteit. Populariteit wordt doorgaans bereikt door linkbuilding toe te passen om het aantal verwijzende domeinen naar jouw website te vergroten. Vermeldingen van je bedrijf met een link zijn dus waardevol voor je vindbaarheid. Maar hoe zit het dan met vermeldingen van je bedrijfsnaam zonder link, zoals recensies? Zoekmachines worden steeds handiger in het oppikken van zulke signalen. Dat betekent dat deze zogenaamde linkless mentions - vermeldingen van je bedrijfsnaam zonder directe link naar je website - van betekenis kunnen zijn voor SEO. In dit blog gaan we dieper in op deze vorm van linkbuilding en hoe dit jou een voorsprong kan opleveren op je concurrent.

Google vertrouwt niet alleen maar op links

Met de doorlopende Penguin-update van Google en de langdurige implementatie van RankBrain wordt de zoekmachine langzaamaan steeds slimmer. Als gevolg hiervan hoeft Google minder te vertrouwen op enkel directe links als graadmeter voor zoekmachinerankings. Onderdelen die de zoekmachine inmiddels zelf kan bepalen zijn:

  • Het doorgronden van vermeldingen van bedrijfsnaam
  • Associaties met een merk en bijbehorende producten maken
  • Deze associaties gebruiken bij het vaststellen van de kwaliteit van de vermelding
  • Welke vermeldingen vertrouwd worden om als rankfactor mee te wegen

Het slimmer worden van zoekmachines gaat zelfs zo ver dat de context en toon van een review of mention opgepikt wordt. Google begrijpt dat er over je bedrijf gepraat wordt. Dat maakt dat vermeldingen zonder link inmiddels net zo belangrijk kunnen zijn als met een link. Ze sturen positieve of negatieve signalen naar de zoekmachine en dragen zo bij aan het opbouwen van domeinautoriteit en relevantie van het domein.

Voordeel van vermeldingen zonder link

Voor zoekmachines is het ook voordeliger om niet alleen op links te hoeven vertrouwen. Dit omdat het minder makkelijk kan worden gemanipuleerd. Wanneer een bedrijfsnaam op een website met autoriteit wordt genoemd, zonder dat hier direct een link aan verbonden is, acht Google de kans groter dat er geen manipulatie heeft plaatsgevonden en dat de vernoeming echt 'verdiend’ is. Maar laten we wel kritisch blijven, in principe valt alles op internet door kwaadwillenden te beïnvloeden, ook de positieve linkless mentions.

Wat betekent dit voor traditionele linkbuilding?

Traditionele links zijn nog net zo belangrijk als voorheen. Het aantal inkomende links en de autoriteit van het domein dat de link verstrekt is een belangrijke rankingfactor voor de zoekmachine. Dat zal ook altijd wel zo blijven. De grootste verandering is dat je voor een gebalanceerd SEO linkprofiel in de toekomst ook (positieve) reviews of andere goede vermeldingen nodig hebt. Ten behoeve van reputatiemanagement en brand awareness werd dit principe al veel toegepast, nu dient het ook zijn doel voor SEO.

Kies een goede mix

Bedenk wel dat de linkloze bedrijfsvermelding slechts een factor is bij het bepalen van de relevantie en kwaliteit van een website. Zet dus niet alles op alles om alleen maar linkless mentions te verzamelen. De zoekmachines gebruiken namelijk een heel scala aan factoren om je website te beoordelen. Dit zijn onder andere reguliere links, hoe lang het domein al geregistreerd staat, sociale signalen en de content op je website.

Een goede balans tussen meerdere rankingfactoren is ideaal. De techniek, inhoud en populariteit van je website zijn daarbij nog steeds leidend. Door dit aan te vullen met een stukje online reputatie kun je een voorsprong behalen ten opzichte van je concurrenten. Public relations, content en klantenservice zullen moeten samenkomen om in de organische rankings hoog te blijven scoren. Je kunt het vergelijken met een platenbak. Hoe vaker jouw plaat tussen verschillende genres staat, hoe groter de kans dat jouw plaat gevonden wordt.

SEO-advies nodig?

Wij kunnen je adviseren over de verschillende facetten van SEO, zoals webteksten, sitestructuur en linkbuilding. We komen samen met jou tot een aanpak op maat. Neem contact met ons op om de mogelijkheden voor jouw bedrijf te bespreken.

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!