Locatie, locatie, locatie, ook online

Geplaatst door Wilco Mulder 27 juli 2016

Het wordt steeds belangrijker voor bedrijven om lokaal goed gevonden te worden in Google. Google gebruikt namelijk zowel de fysieke locatie van de persoon die zoekt, als de locatie van bedrijven tijdens het opstellen van zoekresultaten. Hoe ga je hier als bedrijf het beste mee om?

Mobiel, waar digitale en fysieke wereld samenkomen

Mobiel internetten is normaal geworden en zorgt ervoor dat de digitale en fysieke wereld samenkomen. De volgende situatie is daar een goed voorbeeld van: mensen lopen in de stad en willen wat eten, dan is de kans groot ze hun mobiel erbij pakken. Ze googlen ‘restaurant’ en in hun scherm verschijnt een kaartje met dichtstbijzijnde restaurants. Vervolgens bekijken ze de websites van een aantal restaurants en maken een keuze. De mobiel navigeert ze naar het restaurant.

Als je dan als restaurant niet in Google (Maps) gevonden wordt, heb je een probleem. Eén derde van alle mobiele zoekopdrachten zijn namelijk locatie gerelateerd. Google zoekt dan, op basis van gps-positie, naar de dichtstbijzijnde bedrijven die bij die zoekopdracht passen. Dit tonen ze dan vervolgens op een kaartje (zie afbeelding).

Verschijnt jouw bedrijf niet op dat kaartje, dan wordt je over het hoofd gezien.

Google Mijn Bedrijf

Hoe zorg je er voor dat je wel gevonden wordt? De eerste stap is zorgen dat je bedrijf goed vermeld wordt in Google Mijn Bedrijf. Dit is een online database van bedrijven. Hierin staat allemaal bedrijfsinformatie zoals: adres, openingstijden, contactgegevens en welk product of dienst er wordt geleverd. De bedrijfsinformatie uit Google Mijn Bedrijf laat Google zien op Google Zoeken, Maps en Google+. Op die manier ben je altijd voor je klanten te vinden op elk apparaat. Een account kan gratis aangemaakt worden op google.nl/business.

We geven je graag enkele tips bij het invullen van je Google Mijn Bedrijf.

  • Houd rekening met zoektermen. Je wil als bedrijf gevonden worden op bepaalde zoektermen. Probeer deze termen dan ook terug te laten komen in de bedrijfsinformatie die je invult.
  • Stel je servicegebied goed in. Wanneer je service op locatie levert is het belangrijk om het servicegebied goed in te stellen. Je geeft dan aan in welke regio jij diensten op locatie kan leveren. Je hebt bijvoorbeeld opgegeven dat je een wasmachine reparateur bent in Oosterwolde en dat je servicegebied bestaat uit een radius van 10 km vanaf Oosterwolde. Als dan iemand in Appelscha (6 km verderop) zoekt op ‘wasmachine reparateur’, dan weet Google dat jij op die locatie die dienst kan leveren. Google zal jou dan tonen bij de zoekresultaten.
  • Maak meerdere vestigingen aan. Heb je als bedrijf meerdere vestigingen, maak ze allemaal aan. Op die manier wordt jouw lokale vestiging gevonden als iemand op die locatie zoekt. Deze locaties kun je allemaal aanmaken in je Google Mijn Bedrijf account.

Lokale domein extensies

Een nieuwe ontwikkeling is de lokale domein extensie. Bedrijven kiezen in plaats van een .nl of .com extensie voor bijvoorbeeld .amsterdam. Het webadres wordt dan www.naam.amsterdam. Doel hiervan is om nog duidelijker te maken op welke regio je richt, zowel voor de klant als ook voor Google. De klant ziet immers gelijk dat je actief bent in Amsterdam. Het geeft je website een regionaal karakter. Google ziet dat ook en zal hoogstwaarschijnlijk in Amsterdam jouw website eerder tonen dan die van een concurrent met .nl extensie. Het zorgt voor een pluspunt voor Google waardoor jouw positie in de zoekresultaten hoger wordt. De lokale domein extensie is een nieuwe ontwikkeling, hierdoor is het afwachten hoe dit zich verder zal ontwikkelen. De eerste resultaten zijn in ieder geval positief.

Uiteraard moet je wel goed nadenken of zo’n lokale extensie voor jouw website een toegevoegde waarde is. Je scoort waarschijnlijk in de regio beter en de kans is groot dat je lager zult scoren op landelijk niveau.

Word lokaal gevonden

Ga aan de slag en zorg dat je lokaal gevonden wordt. Wil jij ook online beter gevonden worden? Neem contact met ons op. Wij kunnen je helpen beter zichtbaar te worden in Google.

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!