Maak van je blog een succes met deze goede voornemens

Geplaatst door Nadia Akkerman 11 januari 2016

Heb jij goede voornemens gemaakt voor het nieuwe jaar? Misschien wil je wat vaker sporten of gezonder gaan eten. Maar heb je al eens nagedacht over een aantal goede voornemens voor je contentstrategie? In dit artikel besteden we wat meer aandacht aan een aantal strategieën die je kunt inzetten om je blog tot een succes te maken. We zetten een aantal goede voornemens voor jouw blog op een rijtje!

Ik zal vaker een nieuwe blog plaatsen

Iedereen met een eigen website en onderneming zou eigenlijk moeten bloggen, al is het maar voor SEO doeleinden. Maar het kan lastig zijn om je blog up-to-date te houden. Het kan zelfs al een echte uitdaging zijn om één keer per week of maand je blog te updaten. Toch is het belangrijk om regelmatig nieuwe content te plaatsen, als je de betrokkenheid van je lezers wilt behouden en ervoor wilt zorgen dat ze je blog blijven bezoeken. Een paar weken geen blog posten kan misschien niet zo erg lijken, maar als je bezoekers regelmatig zien dat er nooit wat nieuws op je blog wordt geplaatst zullen ze deze minder vaak gaan checken. Uiteindelijk zullen ze misschien zelfs afhaken. Maak er dus een gewoonte van je blog up-to-date te houden en regelmatig nieuwe content te plaatsen. Heb je zelf geen tijd om dit te doen? Dan zou je kunnen overwegen gastbloggers voor je blog in te schakelen.

Ik zal meer recyclen

We hebben het hier niet over het recyclen van afval, al is dat natuurlijk altijd een goed idee. Het gaat hier over het recyclen van je content. En dan bedoelen we natuurlijk niet knippen en plakken (dat vindt Google ook niet zo leuk). Het kan lastig zijn om keer op keer met nieuwe onderwerpen voor je blog te komen. Bedenk daarom hoe je oude content in een fris jasje kunt verpakken en er iets nieuws van kunt maken. Als je een enquête hield in 2015, maak dan in 2016 een vervolg hierop, of maak een infographic van een populaire post. Wat je ook kunt doen is een serie blogs maken over één onderwerp, in plaats van allemaal losse en ongerelateerde blogs te schrijven. Je zou de serie blogs uiteindelijk zelfs kunnen verzamelen en er een gids of handleiding van kunnen maken. Schrijf je meerdere blogs over één onderwerp, dan kun je bovendien meer de diepte in gaan.

Ik zal niet tot het laatste moment wachten met het verzinnen van onderwerpen

Je bent niet de enige die vaak tot het laatste moment wacht met het verzinnen van een blogonderwerp. Hoewel er in principe niets mis mee is en last-minute ideeën ook best briljant kunnen zijn, zijn ze dit helaas vaak niet. Een blog die op het laatste moment is geschreven, is vaak niet goed doordacht en mist de betrokkenheid bij een onderwerp. Daarom is het een goed idee om een blogkalender te maken: verzin al ruim van tevoren je ideeën zodat je op tijd weet waar je over gaat schrijven. Wil je er niet zoveel aandacht aan besteden, schrijf je potentiële blogonderwerpen dan op een lijstje wanneer je iets te binnen schiet.

Ik zal mijn blog meer inhoud geven

Toegegeven, het kan aantrekkelijk zijn om korte blogposts te maken met schematische overzichtjes en bulletpoints. En deze blogs kunnen ook zeker wel interessant en informatief zijn, want niet elke lezer heeft zin om lange lappen tekst te lezen. Probeer echter zo nu en dan ook de diepte in te gaan met je blog. Lange en informatieve blogs lopen de kans meer gelezen te worden en te worden gedeeld op sociale media, zeker als je ze overzichtelijk structureert met paragrafen en bulletpoints.

Ik zal mijn blog beter promoten

Het zal veel tijd kosten om een blog met meer dan honderdduizend bezoekers te krijgen. Wil je dit behalen, dan zul je op reguliere basis marketingactiveiten voor je blog moeten uitvoeren, zoals promotieacties en (betaalde) advertenties. Maar ook als dit niet je doel is, is het van belang je blog te blijven promoten. Sociale media zijn het middel bij uitstek om reclame te maken voor je blog. Promoot je je blogs op sociale media, dan zijn je volgers bovendien eerder geneigd om je blog te delen. En zo genereer je weer nieuw publiek!

Ik zal mijn blog professioneel houden

Zorg ervoor dat het design en de inhoud van je blog altijd een professionele uitstraling heeft. Bovendien moet je blog goed leesbaar zijn en begrijpelijk zijn geschreven. Vermijd overdadig vakjargon en lees je blog altijd na om spelfouten en kromme zinnen te corrigeren. Zo zorg je ervoor dat je blog niet amateuristisch overkomt op je publiek. Als je hier zelf niet zo goed in bent, laat je blog dan nakijken door iemand die goed is in taal.

In het kort

Kortom, wil je jouw blog tot een succes maken, dan moet je de volgende punten in de gaten houden:

  • Houd je blog up-to-date en plaats regelmatig nieuwe content
  • Steek oude onderwerpen in een nieuw jasje of schrijf een serie blogs over één onderwerp
  • Verzin ruim van tevoren een nieuw blogonderwerp
  • Geef je blog meer inhoud door zo nu en dan de diepte in te gaan
  • Promoot je blog op sociale media
  • Houd je blog professioneel en correct

We hopen je hiermee voldoende goede voornemens te hebben gegeven om je blog in het nieuwe jaar succesvol te maken! Wil je meer weten over het maken van een goede blog of ben je benieuwd welke rol wij daarin kunnen spelen? Neem dan gerust contact met ons op!

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!