Moet ik mijn website responsive maken voor mobiel gebruik?

Geplaatst door Alexander IJbema 18 juni 2014

Het gebruik van smartphones en tablets is niet meer weg te denken uit het online aankoopproces. Waar we een jaar of tien geleden nog massaal websites bezochten op onze computer of laptop, zien we nu een snelle opkomst in het aantal bezoekers dat websites bezoekt via mobiele apparaten als de mobiele telefoon of tablet. Hoe zet deze ontwikkeling zich voort? En wat betekent dat voor jouw website?

Aankopen met mobiele apparaten nemen sterk toe

Misschien gebruik je al Google Analytics of soortgelijke analysesoftware voor jouw website.  Het zal je dan vast niet ontgaan zijn dat het aantal bezoekers dat jouw site bezoekt met een mobiel apparaat het afgelopen jaar exponentieel is gestegen. Alleen al in de eerste twee kwartalen van 2013 werden er 53% meer aankopen gedaan met een mobiele telefoon of tablet dan in dezelfde periode het jaar ervoor.

De cijfers van 2014 staan nog niet vast, maar deze beloven wederom een enorme stijging te laten zien. Bovendien is er nog een grote groep internetgebruikers (82%) die het mobiele apparaat gebruikt voor het zoeken naar informatie op internet en op basis van die informatie een aankoop doet in de winkel.

Wat kun jij aan jouw site veranderen?

Afgelopen week verscheen er weer een artikel op de nieuwssites over de snelle groei van mobiele bezoekers. In dit artikel staan statistieken over het percentage MKB’ers dat hun website al had aangepast voor mobiel gebruik. Was dit vorig jaar nog slechts 41.9%, in mei 2014 is het al gestegen naar 58%. Om te kunnen profiteren van het grote aantal mobiele bezoekers, moet jouw website ‘responsive’ gemaakt worden. Dat wil zeggen dat jouw website zo gebouwd moet worden dat deze zich aanpast aan het apparaat waarmee de bezoeker jouw website bezoekt, zodat de potentiële klant een goede beleving ervaart en eerder geneigd zal zijn tot een aankoop. Van de MKB’ers zegt 40% dat het volgend jaar zijn/haar website ook responsive wil laten maken. Wil je de voorbijrazende trein niet missen? Zorg dan dat jij ook tot die 40% gaat behoren!

 

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!