Neuromarketing: de toekomst van online marketing?

Geplaatst door Alexander IJbema 23 september 2014

Zaterdagavond in 1957, een volle bioscoopzaal zit klaar voor een film. Tijdens de film gebeurt er iets vreemds: het beeld lijkt vast te lopen. Twee keer is er een tekst te zien, maar het duurt te kort om te kunnen lezen wat er staat. Als de pauze begint, gaan veel mensen even de zaal uit. Ze komen met cola en popcorn terug, de film gaat verder.

Het voorbeeld hierboven is een onderzoek naar subliminale boodschappen van James Vicary. De boodschappen ‘drink coke’ en ‘eat popcorn’ waren maar een fractie van een seconde te zien, maar toch steeg de verkoop van popcorn en cola in de pauze significant. Hoe kan dat?

De wetenschappelijke achtergrond van neuromarketing

James Vicary heeft het onderzoek later teruggetrokken, maar de interesse van wetenschappers was gewekt. Zou het kunnen dat boodschappen die de consument niet bewust ziet, zogenaamde subliminale boodschappen, het gedrag kunnen beïnvloeden? Karremans, Stroebe en Claus (2006) ontdekten dat mensen na het zien van een subliminale boodschap eerder geneigd waren ijsthee te drinken, maar alleen als de personen al dorst hadden. Martin Lindstrom is een expert op het gebied van neuromarketing. In zijn boeken Buyology en Brandwashed beschrijft hij hoe bedrijven hun klanten onbewust beïnvloeden. Op dit moment zijn veel bedrijven bezig met neuromarketing aan de hand van hersenscans. Hierbij wordt gekeken hoe hersenen reageren op reclames en advertenties. Door inzicht te krijgen in de hersenactivtieit, kan een bedrijf de marketing hierop aanpassen.

Neuromarketing online

Maar zijn deze technieken ook voor online marketing te gebruiken? Jazeker! De laatste jaren worden steeds meer onderzoeken gedaan aan de hand van neuromarketing. Hierbij kun je denken aan hersenscans, maar ook eyetracking en het bestuderen van gezichtsuitdrukkingen worden hiervoor ingezet. Interessante vormen van onderzoek waarbij de reactie van bezoekers centraal staat, en waar veel resultaat uit gehaald kan worden.

Deze resultaten zijn goed in te zetten op jouw website. Om je een beetje op weg te helpen, geven wij een aantal bruikbare tips om direct toe te kunnen passen;

Gebruik duidelijke taal. Informatie in verhalende vorm wordt beter onthouden, herhaling is de sleutel tot succes, dus maak hier gebruik van. Bied ook zogenaamde ‘ankers’ om je lezers houvast te geven. Laat bijvoorbeeld vergelijkbare producten zien, of geef bij afprijzingen ook de oude prijs aan. Zo geef je bezoekers een uitgangspunt waar ze hun beslissing op kunnen baseren.

Speel in op emoties van de lezers. Laat zien wat anderen vinden, bijvoorbeeld door reviews, om klanten enthousiast te maken over jouw product. Ook kun je inspelen op de angst om iets te verliezen door aan te geven hoe gewild een product is. ‘Nog 3 op voorraad’  of ‘profiteer nog 1 dag van deze korting’  zijn goede voorbeelden van teksten die mensen overtuigen tot het doen van een aankoop.

Val op door middel van vormgeving en afbeeldingen. Trek de aandacht van de lezer door je vormgeving, en gebruik afbeeldingen als ondersteuning van je tekst. Een afbeelding wordt over het algemeen beter onthouden dan tekst, en zorgt ervoor dat je boodschap langer blijft hangen.

Hulp nodig?

Pienter kan je uiteraard helpen bij het toepassen van neuromarketing technieken. Wij maken bijvoorbeeld gebruik van het programma inspectlet, waarmee wij het surfgedrag van bezoekers vast kunnen leggen. Door te kijken hoe mensen over je site navigeren, kunnen we verbeterpunten voor jouw site vinden.

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!